Zainstaluj aplikację Palestra na swoim urządzeniu

Witold Wołodkiewicz

Witold Wołodkiewicz

Artykuły autora

„Dużo, byle jak i prędko” – uwagi na temat tworzenia prawa
Sposób tworzenia prawa w Polsce jest często dokonywany w trybie, który Tadeusz Boy-Żeleński, w wierszu „Pochwała wieku dojrzałego”, określał maksymą „dużo, byle jak i prędko”. Takie skojarzenia nasuwają się w związku z ostatnią nowelizacją polskiego Kodeksu karnego (ustawa z 13.06.2019 r.). (...)
Plus ratio quam vis – sentencja uniwersalna
Plus ratio quam vis (łac. więcej znaczy rozum niż siła) – będąca od 1964 r. dewizą Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz 72. Sesji SIHDA – nie jest paremią prawniczą ani związaną z edukacją młodzieży. Formuła Plus ratio quam vis nie pochodzi bowiem ze skarbnicy wiedzy prawnej, lecz erotycznej. Jest jednak tak pojemna, że mogła stać się hasłem najstarszej polskiej uczelni, jak również hasłem jednego z ważniejszych międzynarodowych spotkań romanistów i historyków praw antycznych.
Spotkania Koziołka Matołka z prawem
W bogatej twórczości Kornela Makuszyńskiego (1884–1953) dużo miejsca zajmuje literatura dla dzieci i młodzieży. Dziewięć pozycji tego rodzaju – w konwencji wierszowanych zwrotek, ilustrowanych stosownym rysunkiem – zostało wydanych przez Kornela Makuszyńskiego wespół z malarzem Marianem Walentynowiczem (1896–1967). Pierwszym utworem wydanym w tej konwencji były przygody Koziołka Matołka.
Digesta Justyniana jako element dekoracji wnętrz
Ostatni tekst rubryki Les maximes anciennes sont l’éspit des siècles ukazał się przeszło rok temu. Na milczenie autora wpłynęło kilka czynników: lenistwo felietonisty oraz różne obowiązki naukowe i dydaktyczne. Zastanawiałem się również, czy nie zmienić nazwy rubryki „Palestry” na odpowiadającą bardziej bieżącym celom, którym może służyć prawo rzymskie z jego istotnymi zasadami, które przyczyniły się do ukształtowania współczesnej idei „państwa prawa”. Zostańmy jednak na razie przy dotychczasowym tytule rubryki, do którego mogli się przyzwyczaić czytelnicy.
Czy święta własność prywatna w prawie rzymskim? (Na marginesie wywiadu z profesor Ewą Łętowską)
Ciekawa i istotna dyskusja prowadzona w „Gazecie Wyborczej” dotycząca reprywatyzacji gruntów warszawskich, a w szczególności wywiad z profesor Ewą Łętowską (GW 14–15 lutego 2015 r.), przypomniała mi moje publikacje poruszające zagadnienie powoływania się na „świętą własność prywatną” wywodzącą się – rzekomo – z prawa rzymskiego.
Acus, czyli igła
Łacińskie słowo ACUS (acus) oznacza: „igłę”, „szpilkę”, „ostry koniec miecza”. Z kolei ACUS (aceris) oznacza: „łupinę”, „łuskę”, „plewę”. Raczej jednak to pierwsze znaczenie swego kolektywnego pseudonimu literackiego widzieli Ewa Łętowska i Krzysztof Pawłowski, autorzy opublikowanej ostatnio książki O operze i o prawie. Ta trójca (w dwójce) Autorów – a może w czwórce (gdyż Autorzy czasem odnoszą się do „połowy” Acusa) – obdarowała czytelników w zeszłym roku już jedną książką, której celem jest wyostrzenie problemów współczesnego prawa, jego tworzenia i praktyki stosowania oraz formacji prawniczej.
Łacińskie reguły prawne dotyczące ciężaru dowodu w procesie
Czesławowi Jaworskiemu, drogiemu przyjacielowi od czasów naszej młodości, te uwagi na temat ciężaru dowodu w procesie rzymskim poświęcam. Wybitny adwokat, obrońca w sprawach karnych i pełnomocnik w sprawach cywilnych, w swej praktyce parał się na co dzień z zagadnieniem ciężaru dowodu w procesie zarówno karnym, jak i cywilnym. Przemiany procesu cywilnego w proces kontradyktoryjny oraz projekty podobnego uregulowania również procedury karnej zmuszają do przemyślenia historii kształtowania się kontradyktoryjności procesowej.
Sprawa pana Hulot. Na marginesie tłumaczeń tekstów prawa rzymskiego
W roku 1995 opublikowałem w języku francuskim artykuł zatytułowany: Affaire Hulot. Osiemnastowieczne francuskie tłumaczenie Corpus Iuris Civilis. Powrót – po prawie 20 latach – do tej interesującej tematyki był zainspirowany ważnym wydarzeniem, jakim jest podjęcie prac nad wydaniem Digestów justyniańskich wraz z tłumaczeniem na język polski.
Mity są dobre na wszystko
W czynach mitologicznych greckich bogów i herosów odbijały się problemy ludzi starożytności. Również dla ludzi współczesnych, wykształconych humanistycznie, mity greckie i rzymskie stanowią swoisty punkt odniesienia do wszelkich przejawów życia społecznego.
Marginalia prawa rzymskiego
Maciej Jońca, ofiarowując mi egzemplarz swej ostatniej książki, wyraził w dedykacji „nadzieję na życzliwe przyjęcie”. Książkę przeczytałem z wielkim zainteresowaniem. Zastanawiałem się jedynie, czy moje uwagi o książce powinny znaleźć się w „Palestrze” w dziale recenzji, czy też w cyklu mych felietonów Les maximes anciennes sont l’esprit des siècles.
1
...3

Informacja o plikach cookies

W ramach Strony stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze Strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce internetowej w każdym czasie. Więcej szczegółów w "Polityce Prywatności".