Zainstaluj aplikację Palestra na swoim urządzeniu

Słowo kluczowe "prawo autorskie"

Data publikacji

Artykuły

6/2018
Charakter prawny i zakres zezwolenia na rozporządzanie i korzystanie z opracowania utworu
Piotr Piesiewicz

Rozwój technologii, a w szczególności narzędzi cyfrowych umożliwiających w sposób dostępny dla wszystkich osób modyfikację utworów, czyni dziś jeszcze bardziej aktualną tematykę związaną z charakterem i obrotem prawami zależnymi.

Artykuły

5/2017
Utwór współautorski a utwór zbiorowy – moment wygaśnięcia autorskich praw majątkowych
Maciej Wróbel

Czasami jest mała różnica pomiędzy utworem współautorskim a utworem zbiorowym. Często można pomylić te dwa typy utworów autorskich. Dlatego też ta publikacja porównuje rzeczone utwory. Autor tej publikacji koncentruje się także na wygaśnięciu prawa autorskiego dla tych utworów, co jest ważne z punktu widzenia możliwości korzystania z dzieła przez osoby trzecie. Podstawową różnicą pomiędzy tymi dwoma utworami jest rola wydawcy (producenta) w procesie tworzenia dzieła i kwestia porozumienia pomiędzy twórcami poszczególnych części. Jednak, są także mniej istotne kwestie, które powinny zostać zabrane pod uwagę. W przypadku utworu współautorskiego moment wygaśnięcia praw autorskich jest łatwy do ustalenia. Jednak w przypadku utworu zbiorowego ustalenie tego momentu jest bardziej skomplikowane. Wskazanie niewłaściwej daty może skutkować odpowiedzialnością za naruszenie prawa autorskiego.

Artykuły

3-4/2015
System repartycji w Polsce
Anna Stasiak-Apelska

Repartycje, w kontekście prawa autorskiego, to kompensata za dozwolone prawem powielanie utworów na własny użytek przez osoby prywatne, na potrzeby tzw. dozwolonego użytku osobistego. Użytku takiego twórca zakazać nie może. Opłata reprograficzna to rozsądny pomysł na to, by artyści wykonawcy dostali należne im pieniądze za masowe i bezpłatne wykorzystywanie ich treści. Problem natomiast stanowi właściwa redystrybucja zebranych środków.

Artykuły

7-8/2016
Dozwolony użytek prywatny gier komputerowych
Jacek Markowski

Gry komputerowe przestały być postrzegane jako forma rozrywki zarezerwowana dla specyficznego, zamkniętego grona odbiorców. Użytkownikami gier stają się ludzie, którzy wcześniej z taką formą rozrywki nie obcowali (główna w tym zasługa rozwoju przemysłu gier mobilnych).

Artykuły

3/2018
Dopuszczalność inżynierii wstecznej w prawie europejskim w świetle wyroku w sprawie SAS Institute Inc. przeciwko World Programming Ltd.
Konrad Purzycki

Od pewnego czasu, śledząc zapytania na forach internetowych, zarówno prawnych, jak i informatycznych, można napotkać pytania odnoszące się do zgodności z prawem stosowania metody inżynierii wstecznej. Niestety refleksja dotycząca odpowiedzi prawników na zasadnie postawione pytania prawne jest daleka od satysfakcjonującej.

Artykuły

11-12/2015
Problematyka autorskich roszczeń majątkowych o zaniechanie oraz o usunięcie skutków naruszeń w przypadku naruszenia praw do utworu architektonicznego
Piotr Piesiewicz

Problematyka prawnoautorskich roszczeń z tytułu naruszeń praw autorskich do utworu architektonicznego nie była do tej pory przedmiotem szerszego zainteresowania literatury. Z niewiadomych przyczyn problem ten, mający niezwykłą doniosłość praktyczną, był niedostrzegany. W literaturze natomiast niejednokrotnie były podnoszone kwestie związane z istotą utworu architektonicznego, podmiotem uprawnionym z tytułu autorskich praw do utworu architektonicznego, prawem do integralności utworu architektonicznego, form jego wyrażenia czy też możliwości wprowadzenia zmian w projekcie architektoniczno-budowlanym. Wspomniana problematyka stanowi przedmiot niniejszego opracowania, jednakże poruszenie jej będzie zagadnieniem wstępnym do opisania, kiedy i na jakich zasadach podmiot uprawniony z tytułu autorskich praw do utworu architektonicznego może skorzystać z roszczeń sprecyzowanych w art. 79 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2006 r. nr 90, poz. 631 z późn. zm.) (pr. aut.). Temat artykułu zdeterminował zakres zainteresowania, który będzie przedmiotem poniższych rozważań. W konsekwencji autor w pierwszej kolejności skupił się na określeniu: czym jest utwór architektoniczny, jakie roszczenia przysługują podmiotowi uprawnionemu z tytułu praw autorskich do utworu architektonicznego oraz kiedy i w jakich okolicznościach uprawniony może skorzystać z roszczeń określonych w art. 79 ust. 1 pkt 1 i 2 pr. aut.

Artykuły

1-2/2023
Zarys zagadnień i wyzwań prawnych związanych z zastosowaniem technologii niewymienialnych tokenów w obszarze prawa własności intelektualnej
Anna Bober-Kotarbińska

W niniejszym artykule przybliżone zostaną informacje o nowym narzędziu z zakresu prawa nowych technologii, tj. o niewymienialnych tokenach (ang. non-fungible token, dalej NFT). NFT są narzędziami tworzącymi zapisy określające właściwości niewymienialnych zasobów, dlatego mogą być wykorzystywane jako certyfikaty autentyczności dla treści cyfrowych nabytych przez użytkowników platform internetowych. Zdaniem autorki NFT mogą posłużyć jako nowe narzędzie wspierające twórczość cyfrową. Jednocześnie, wobec braku uniwersalnych uregulowań, autorka wskazuje również potrzebę wprowadzenia obowiązkowych regulacji prawnych reglamentujących możliwość tworzenia NFT. Dla wykazania tej potrzeby w niniejszym artykule również omówiony został związek między NFT a prawami autorskimi i prawami własności przemysłowej, potencjalne problemy i rozwiązania dla stosowania NFT oraz wykazanie sposobu, w jaki NFT stają się kanałami komercjalizacji własności intelektualnej.Artykuł stanowi rozwinięcie referatu wygłoszonego przez autorkę 26.04.2022 r. podczas Konferencji Prawa własności intelektualnej na Uniwersytecie Gdańskim.

Artykuły

1-2/2018
Dochodzenie odszkodowania na podstawie art. 79 ust. 1 pkt 3a i 3b Prawa autorskiego ze szczególnym uwzględnieniem wykładni pojęcia „stosowne wynagrodzenie”
Piotr Piesiewicz

Problem możliwości dochodzenia „krotności” odszkodowania za naruszenia autorskich praw majątkowych jest zagadnieniem często poruszanym zarówno w literaturze przedmiotu, jak i orzecznictwie sądowym. Już na wstępie należy zaznaczyć, że art. 79 ust. 1 pkt 3 pr. aut., mimo jasno sformułowanego brzmienia, stanowi bardzo często źródło rozbieżnej wykładni. W konsekwencji zarówno doktryna, jak i orzecznictwo, dokonując jego interpretacji, często dochodzą do różnych wniosków.

Artykuły

1-2/2016
Aktualna regulacja prawa autorskiego w Federacji Rosyjskiej
Dorota Sokołowska Marcin Stępień

Artykuł zawiera szczegółowe omówienie aktualnych źródeł rosyjskiego prawa autorskiego; począwszy od Kodeksu cywilnego Federacji Rosyjskiej - aktu prawnego o zasadniczym charakterze w tym zakresie - poprzez inne akty federalne, kończąc na aktach wykonawczych. Artykuł odwołuje się do najistotniejszych konwencji i umów międzynarodowych, których Federacja Rosyjska jest stroną i które regulują stosunki prawa autorskiego. Wskazuje również na rozwiązania przyjęte w prawie UE, które Federacja Rosyjska stara się naśladować. Aby dyskusja na temat źródeł prawa autorskiego była wyczerpująca, w artykule poruszono najnowsze orzecznictwo Sądu Najwyższego i Najwyższego Sądu Arbitrażowego Federacji Rosyjskiej. Przepisy regulujące kwestię prawa autorskiego zawarte są głównie w rozdziałach 69 i 70, część IV Kodeksu cywilnego Federacji Rosyjskiej. Zawierają one ogólne przepisy mające zastosowanie do całości prawa własności intelektualnej oraz szczegółowe przepisy dotyczące w szczególności prawa autorskiego. Część IV Kodeksu cywilnego Federacji Rosyjskiej jest jedną z nielicznych złożonych kodyfikacji całości prawa własności intelektualnej w skali europejskiej. Zawiera wiele interesujących i nowatorskich rozwiązań poświęconych prawu autorskiemu, z których najważniejsze zostały przedstawione w tym artykule. Opisując rozwój regulacji praw autorskich Federacji Rosyjskiej, autorzy przedstawiają intencje przyjęcia najnowszych aktów prawnych, a w konsekwencji pokazują czytelnikowi nowoczesne zasady rosyjskiego prawa autorskiego i najważniejsze rozwiązania, interesujące również z punkt widzenia polskiego prawa autorskiego. W artykule omówiono rozwiązania, które są nowatorskie dla rosyjskiego prawa autorskiego w porównaniu z poprzednimi przepisami, a także te, które można uznać za nowatorskie czy za stanowiące podstawę do dyskusji w innych krajach. Artykuł ten jest zatem nie tylko źródłem cennych informacji dla zainteresowanych rosyjskim prawem autorskim, ale także podstawą innych przedsięwzięć prawa porównawczego. Rosyjskie prawo autorskie podlega ciągłym zmianom w bieżących latach. Najnowsza i największa nowelizacja Kodeksu cywilnego Federacji Rosyjskiej miała miejsce w 2014 r. Dlatego celem artykułu jest nie tylko zilustrowanie polskiemu czytelnikowi aktów prawnych regulujących rosyjskie prawo autorskie, ale także poszukiwanie odpowiedzi na pytanie w jakim kierunku podąża prawo autorskie tego kraju.

1

Informacja o plikach cookies

W ramach Strony stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze Strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce internetowej w każdym czasie. Więcej szczegółów w "Polityce Prywatności".