Zainstaluj aplikację Palestra na swoim urządzeniu

Palestra 10/2020

Europejski Trybunał Praw Człowieka – przegląd orzecznictwa (lipiec–wrzesień 2020 r.)

P rezentowany przegląd orzecznictwa stanowi omówienie najistotniejszych orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka wydanych od lipca do września 2020 r. dotyczących: prawa do życia, zakazu tortur, wolności wypowiedzi, prawa do wolnych wyborów, prawa do skutecznego środka odwoławczego, ochrony własności, skarg indywidualnych, środków tymczasowych, wymogów dopuszczalności skarg.

Prawo do życia (art. 2)

W każdym przypadku przemocy motywowanej płcią ofiary szczególnie ważne jest zapewnienie przez władze starannego i energicznego śledztwa.

Wyrok Tërshana v. Albania, 4.08.2020 r., Izba (Sekcja II), skarga nr 48756/14, § 160 – dot. braku właściwego śledztwa w sprawie ataku na kobietę przy użyciu kwasu.

Ze względu na szczególnie wysokie ryzyko dla życia wiążące się z każdym niewłaściwym obchodzeniem się z bronią palną państwo musi stworzyć i rygorystycznie stosować system odpowiednich i skutecznych zabezpieczeń umożliwiających przeciwdziałanie i zapobieganie każdemu niebezpiecznemu użyciu takiej broni.

Wyrok Kotilainen i inni v. Finlandia, 17.09.2020 r., Izba (Sekcja I), skarga nr 62439/12, § 88 – dot. nieodebrania broni od ucznia, którego wpisy w Internecie przed popełnieniem zabójstw w szkole– chociaż nie zawierały konkretnych gróźb – rodziły wątpliwości, czy był zdolny do posiadania w sposób bezpieczny broni palnej.

Zakaz tortur (art. 3)

Rozwój współczesnych standardów prawnych dotyczących środków odosobnienia i innych form przymusu fizycznego, w tym obezwładniających lub innych stosowanych wobec pacjentów z niepełnosprawnością psychologiczną lub intelektualną przebywających w szpitalach psychiatrycznych i innych miejscach pozbawienia wolności –wymaga sięgania po nie w ostateczności jako jedyny dostępny sposób uniemożliwienia wyrządzenia natychmiastowej i bezpośredniej szkody tym pacjentom lub innym osobom. W każdym takim przypadku muszą im towarzyszyć odpowiednie zabezpieczenia przed nadużyciami, wystarczająca ochrona proceduralna oraz właściwe uzasadnienie wskazujące na spełnienie przy stosowaniu tych środków warunku najwyższej konieczności i proporcjonalności w sytuacji, gdy wszystkie inne rozsądne rozwiązania nie pozwoliły uchylić w wystarczającym stopniu istniejącego ryzyka. Należy również wykazać, że środek przymusu wchodzący w grę był stosowany nie dłużej niż przez okres ściśle konieczny. Pacjenci skrępowani muszą pozostawać pod ścisłym nadzorem, a każde użycie takiego środka musi być właściwie udokumentowane.

Wyrok Aggerholm v. Dania, 15.09.2020 r., Izba (Sekcja II), skarga nr 45439/18, § 84–85 – dot. przetrzymywania pacjenta psychiatrycznego z użyciem środków obezwładniających.

Wolność wypowiedzi (art. 10)

Sądy krajowe są co do zasady lepiej przygotowane niż sąd międzynarodowy do ustalenia intencji, które mogły skłonić mówiącego do zarzuconych wypowiedzi, a w szczególności do oceny sposobu, w jaki ogół mógł je zinterpretować i na nie zareagować.

Wyrok Monica Macovei v. Romania, 28.07.2020 r., Izba (Sekcja IV), skarga nr 53028/14, § 88– dot. wypowiedzi polityka, który zarzucił niektórym posłom korupcję i wskazał na niemożność łączenia tej funkcji z praktyką adwokacką.

Trybunał musi ustalić na tle konkretnych okoliczności, czy została zachowana właściwa równowaga między podstawowym prawem jednostki do wolności wypowiedzi i uprawnionym interesem demokratycznego państwa, aby jego funkcjonariusze działali zgodnie z celami wskazanymi w art. 10 ust. 2. W przypadku prawa do wolności wypowiedzi funkcjonariuszy szczególne znaczenie mają „obowiązki i odpowiedzialność”, o których mowa w art. 10 ust. 2, uzasadniające pozostawienie władzom pewnej swobody oceny proporcjonalności zarzuconej ingerencji do deklarowanego celu. Dotyczy to tym bardziej nauczycieli będących dla uczniów symbolem władzy w sferze edukacji. Ich szczególne „obowiązki i odpowiedzialność” obejmują w pewnym zakresie również działalność pozaszkolną.

Decyzja Mahi v. Belgia, 7.07.2020 r., Izba (Sekcja III), skarga nr 57462/19, § 31–32 – dot. kary dyscyplinarnej wymierzonej nauczycielowi za jego publiczne wypowiedzi na temat ataków terrorystycznych w Paryżu w 2015 r.

Ochrona własności (art. 1 Protokołu nr 1)

Uznaje się, że doszło do ingerencji w prawo do ochrony własności udziałowca spółki, jeśli zarzucone środki miały bezpośredni i negatywny wpływ na własność jego udziałów lub swobodę dysponowania nimi, zobowiązywały go do ich sprzedaży, ograniczały jego uprawnienie do wpływu na sprawy spółki w stosunku do innych udziałowców albo uniemożliwiały mu udział w zarządzaniu spółką lub głosowaniu.

Wyrok Albert i inni v. Węgry, 7.07.2020 r., Wielka Izba, skarga nr 5294/14, § 132 – skarga uznana za niedopuszczalną z powodu braku legitymacji czynnej udziałowców banku.

Prawo do wolnych wyborów (art. 3 Protokołu nr 1)

Artykuł 3 Protokołu nr 1 obejmuje również pewne obowiązki pozytywne o charakterze proceduralnym, w szczególności wymaganie istnienia skutecznego krajowego systemu badania skarg indywidualnych i odwołań w kwestiach dotyczących wyborów. Jego istnienie jest jedną z istotnych gwarancji wolnych i uczciwych wyborów oraz ważną gwarancją przed arbitralnością procesu wyborczego. Musi on zapewnić właściwe korzystanie z praw do głosowania i kandydowania w wyborach, zachowanie ogólnego zaufania do zarządzania przez państwo procesem wyborczym oraz stanowi ważny instrument w jego rękach umożliwiający wypełnienie obowiązku przeprowadzenia demokratycznych wyborów. Prawo do głosowania i kandydowania w wyborach zagwarantowane w art. 3 Protokołu nr 1 i cechujące prawdziwą demokrację stałoby się iluzoryczne, gdyby w procesie wyborczym nie można było skutecznie zakwestionować przed właściwym ciałem krajowym sytuacji wskazujących na brak demokratycznych wyborów.

Wyrok Mugemangango v. Belgia, 10.07.2020 r., Wielka Izba, skarga nr 310/15,§ 69 – dot. zarzutu braku skutecznej procedury skargowej w parlamencie w związku z zarzutami nieprawidłowości wyborów.

Skuteczność odwołań tego rodzaju zależy od zapewnienia w procesie podejmowania decyzji dotyczących zarzutów wobec procesu wyborczego odpowiednich i wystarczających gwarancji przed arbitralnością. W szczególności decyzje w tym zakresie muszą być podejmowane przez ciało gwarantujące jego bezstronność. Swoboda, z jakiej korzysta to ciało, nie może być nadmierna, ale wystarczająco precyzyjnie ograniczona przepisami prawa krajowego. Wreszcie obowiązująca je procedura musi zagwarantować możliwość wydania decyzji rzetelnej, obiektywnej i wystarczająco uzasadnionej.

Wyrok Mugemangango v. Belgia, 10.07.2020 r., Wielka Izba, skarga nr 310/15, § 70.

Zgodnie z zasadą subsydiarności Trybunał nie może zastępować władz krajowych w interpretacji prawa lub ocenie faktów. Nie ocenia więc, czy zarzucone nieprawidłowości w procesie wyborczym naruszały przepisy krajowe. Nie może również sam ustalać, czy nieprawidłowości te zaistniały i mogły mieć wpływ na wynik wyborów. Jego zadaniem jest natomiast ocena, czy wymagania art. 3 Protokołu nr 1 były przestrzegane i czy państwo wypełniło obowiązek przeprowadzenia wyborów w warunkach wskazujących, że były wolne, uczciwe i zapewniały skuteczne korzystanie przez obywateli z praw wyborczych.

Wyrok Mugemangango v. Belgia, 10.07.2020 r., Wielka Izba, skarga nr 310/15, § 71.

Standard wolnych wyborów jest zagrożony wyłącznie w przypadku naruszeń proceduralnych mogących udaremnić swobodne wyrażenie opinii ludności w wyborze ciała ustawodawczego oraz braku na poziomie krajowym możliwości skutecznego zbadania skarg dotyczących takich naruszeń.

Wyrok Mugemangango v. Belgia, 10.07.2020 r., Wielka Izba, skarga nr 310/15, § 72, 78.

W przypadku gdy nieprawidłowości w liczeniu głosów lub w dokumentach wyborczych mogły wpłynąć na wynik wyborów, ważnym zabezpieczeniem rzetelności i powodzenia całego procesu wyborczego jest rzetelne postępowanie obejmujące ponowne przeliczenie głosów.

Wyrok Mugemangango v. Belgia, 10.07 2020 r., Wielka Izba, skarga nr 310/15, § 77.

Ustalenie, czy zarzut skarżącego został skutecznie zbadany, wymaga oceny, czy wchodząca w grę procedura zapewniała gwarancje odpowiednie i wystarczające dla ochrony przed wszelką arbitralnością. Mają one zapewnić przestrzeganie rządów prawa w postępowaniu w sprawie sporów wyborczych i w rezultacie integralność wyborów, gwarantując w ten sposób legitymację parlamentu i możliwość jego działania bez wątpliwości co do jego składu.

Wyrok Mugemangango v. Belgia, 10.07.2020 r., Wielka Izba, skarga nr 310/15, § 87.

Regulacje wewnętrzne dotyczące funkcjonowania parlamentu, w tym członkostwa jego ciał, jako aspektu autonomii parlamentarnej, co do zasady mieszczą się w granicach swobody państw Konwencji. Musi ona jednak być zgodna z koncepcjami „skutecznej demokracji politycznej” i „rządów prawa”, do których odwołuje się preambuła Konwencji. Z tego wynika, że autonomia parlamentarna może być właściwie realizowana wyłącznie zgodnie z rządami prawa.

Wyrok Mugemangango v. Belgia, 10.07.2020 r., Wielka Izba, skarga nr 310/15, § 88.

Prawo do skutecznego środka odwoławczego (art. 13)

„Organem państwowym”, o którym mowa w art.13 Konwencji, nie musi być organ sądowy w ścisłym sensie. W przypadku sporu dotyczącego rezultatów wyborów oraz podziału mandatów właściwy organ musi oferować odpowiednie gwarancje bezstronności, jego swoboda być prawnie wystarczająco precyzyjnie ograniczona, a procedura zapewniać skuteczne gwarancje wydania rzetelnej, obiektywnej i wystarczająco uzasadnionej decyzji. Ze względu na zasadę subsydiarności oraz rozmaitość systemów wyborczych istniejących w Europie Trybunał nie może wskazać jednego wymaganego typu instrumentu prawnego spełniającego w tym zakresie wymagania Konwencji. Kwestia ta, blisko związana z zasadą podziału władz, mieści się w granicach szerokiej swobody, z jakiej korzystają państwa przy organizowaniu swoich systemów wyborczych.

Wyrok Mugemangango v. Belgia, 10.07.2020 r., Wielka Izba, skarga nr 310/15, § 137–138.

Zakaz dyskryminacji (art. 14)

W sprawach na tle zarzutów dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność Trybunał ma obowiązek ich badania z uwzględnieniem zobowiązań międzynarodowych państwa wynikających z konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych z 13.12.2006 r., w szczególności jej art. 2 dotyczącego zapewnienia takim osobom „racjonalnych usprawnień”. W sferze edukacji dzieci i młodzieży usprawnienia takie mogą przyjąć rozmaite formy, fizyczne albo niefizyczne, edukacyjne lub organizacyjne, związane z dostępnością architektoniczną do budynków szkolnych, szkolenia nauczycieli, przystosowania programów nauczania itp. Zadanie Trybunału nie polega na wskazywaniu środków do podjęcia w celu zaspokojenia potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, władze krajowe bowiem są co do zasady lepiej przygotowane do oceny lokalnych potrzeb i warunków. Trybunał podkreślił jednak, że państwa powinny działać w tej materii z dużą ostrożnością ze względu na wpływ takich działań na sytuację i rozwój dzieci z niepełnosprawnościami, a więc szczególnie bezbronnych. Niezapewnienie właściwych „racjonalnych usprawnień” stanowi dyskryminację ze względu na niepełnosprawność.

Wyrok G.L. v. Włochy, 10.09.2020 r., Izba (Sekcja I), skarga nr 59751/15, § 62–63, 66 – dot. niemożności otrzymania przez dziecko autystyczne wsparcia w nauce w początkowych klasach szkoły podstawowej.

Skargi indywidualne (art. 34)

Środki tymczasowe (art. 39 Regulaminu Trybunału)

Artykuł 34 obejmuje również obowiązki pozytywne, wymagając od władz zapewnienia wszystkich koniecznych ułatwień umożliwiających Trybunałowi właściwe i skuteczne badanie skarg. Obowiązek taki pojawia się zwłaszcza, gdy skarżącymi są osoby szczególnie bezbronne.

Wyrok M.K. i inni v. Polska, 23.07.2020 r., Izba (Sekcja I), skargi nr 40503/17, 42902/17 i 43643/17, § 229 – dot. powtarzających się odmów Straży Granicznej (SG)na granicy z Białorusią przyjęcia skarżących z Czeczenii domagających się ochrony międzynarodowej.

Kluczowe znaczenie środków tymczasowych wynika z faktu, że Trybunał wydaje je, co do zasady, jedynie wyjątkowo i na podstawie rygorystycznej analizy wszystkich istotnych okoliczności. W większości spraw, w których są stosowane, skarżący są narażeni na rzeczywiste ryzyko dla życia i zdrowia, z wynikającym z niego zagrożeniem wyrządzenia poważnej i nieodwracalnej szkody z naruszeniem kluczowych przepisów Konwencji. Ważna rola środków tymczasowych w systemie Konwencji nie tylko wzmacnia ich konsekwencje prawne dla państw wchodzących w grę potwierdzone w orzecznictwie Trybunału, ale wymaga również nadania jak największego znaczenia kwestii wykonywania przez państwa Konwencji wskazań Trybunału w tym zakresie. Wszelkie liberalne podejście do tej kwestii spowodowałoby osłabienie ochrony kluczowych praw Konwencji, niemożliwe do zaakceptowania i niezgodne z jej wartościami i duchem.

Wyrok M.K. i inni v. Polska, 23.07.2020 r., Izba (Sekcja I), skargi nr 40503/17, 42902/17 i 43643/17, § 231.

Z samej natury środka tymczasowego wynika, że decyzja, czy należy wskazać go w konkretnej sprawie, często musi być podejmowana bardzo szybko, aby zapobiec bezpośredniemu zagrożeniu szkodą. W rezultacie całość faktów sprawy często pozostaje nieustalona do czasu merytorycznego wyroku Trybunału w sprawie zarzutu, którego dotyczył wskazany środek. Środki takie są stosowane właśnie w celu umożliwienia Trybunałowi wydania wyroku po właściwym zbadaniu skargi. Do tego czasu Trybunał może być zmuszony do wskazania środka tymczasowego na podstawie faktów, które – chociaż uzasadniały wskazanie go w reakcji na wniosek – mogą zostać później uzupełnione albo zakwestionowane nawet w stopniu powodującym potrzebę zmiany pierwotnej decyzji.

Wyrok M.K. i inni v. Polska, 23.07.2020 r., Izba (Sekcja I), skargi nr 40503/17, 42902/17 i 43643/17, § 232.

Państwa Konwencji nie mogą zastępować własną oceny, czy w okresie, w którym środek tymczasowy został wskazany, istniało rzeczywiste ryzyko wyrządzenia skarżącemu bezpośredniej i niemożliwej do naprawienia szkody. Ocena, czy państwo zastosowało się do środka tymczasowego, należy do Trybunału. Państwo, które uważa, że posiada materiały mogące przekonać Trybunał do zmiany decyzji i jego uchylenia, powinno o nich właściwie poinformować i może wnieść w każdym czasie wniosek o jego uchylenie.

Wyrok M.K. i inni v. Polska, 23.07.2020 r., Izba (Sekcja I), skargi nr 40503/17, 42902/17 i 43643/17, § 233.

Punktem wyjścia oceny, czy państwo zastosowało się do środka tymczasowego, jest sposób jego sformułowania. Trybunał bada, czy państwo podjęło działania zgodne z jego literą i duchem. Naruszenie art. 34 Konwencji nastąpi, gdy władze państwa nie podjęły wszystkich kroków rozsądnie możliwych, aby zastosować się do wskazanego środka. Rząd musi wykazać przed Trybunałem, że państwo podjęło działania zgodne z oczekiwaniami (lub wyjątkowo, że istniała obiektywna przeszkoda, która to uniemożliwiała, a rząd podjął wszystkie rozsądne kroki, aby ją usunąć i poinformował o nich Trybunał). Przy badaniu zarzutu odmowy państwa zastosowania się do środka tymczasowego Trybunał nie ocenia ponownie, czy podjęta przezeń pierwotna decyzja była prawidłowa.

Wyrok M.K. i inni v .Polska, 23.07.2020 r., Izba (Sekcja I), skargi nr 40503/17, 42902/17 i 43643/17, § 234.

Wymogi dopuszczalności (art. 35)

Skarżący mogą przekonać Trybunał, że ich skarga jako udziałowców spółki dotycząca problemu odnoszącego się do samej spółki była usprawiedliwiona „wyjątkowymi okolicznościami”, jeśli przedstawią ważne i przekonujące powody wskazujące, że sama spółka nie miała praktycznej lub rzeczywistej możliwości wystąpienia ze skargą do Trybunału za pośrednictwem swoich organów statutowych i że w tej sytuacji skarżący jako jej udziałowcy powinni móc wnieść skargę na jej rzecz.

Wyrok Albert i inni v. Węgry, 7.07.2020 r., Wielka Izba, skarga nr 5294/14, § 145.

0%

In English

Review of the case-law of the European Court of Human Rights (July–September 2020)

The review of the case – law of the European Court of Human Rights presents the most significant views expressed in judgments and decisions issued by the European Court of Human Rights in the period from July to September 2020. concerning: right to life, prohibition of torture, freedom of expression, protection of property, right to free elections, right to an effective remedy, prohibition of discrimination, individual applications, interim measures, admissibility criteria.

Informacja o plikach cookies

W ramach Strony stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze Strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce internetowej w każdym czasie. Więcej szczegółów w "Polityce Prywatności".