Zainstaluj aplikację Palestra na swoim urządzeniu

Palestra 9/2017

Zderzenie samochodu osobowego z ciągnikiem rolniczym

Udostępnij

W ypadek drogowy miał miejsce w  porze letniej około godz. 15.00 na jezdni drogi z  miejscowości N. do miejscowości K., na wysokości drogi gruntowej prowadzącej do posesji. Polegał on na zderzeniu samochodu osobowego marki Mercedes z  ciągnikiem rolniczym marki Ursus C-330. W  jego wyniku kierujący samochodem osobowym i pasażer tego pojazdu oraz kierujący ciągnikiem rolniczym odnieśli obrażenia ciała skutkujące naruszeniem czynności organizmu na czas powyżej 7 dni.

Warunki drogowe były dobre. Droga w  chwili zdarzenia miała jezdnię dwukierunkową o  dwóch pasach ruchu, po jednym w  każdym kierunku ruchu, łącznej szerokości 6,0  m. Z  prawej strony drogi dla kierunku ruchu samochodu osobowego dochodziła droga gruntowa. Miejsce wypadku to jezdnia drogi w  kierunku miejscowości K. na wysokości wylotu z  drogi gruntowej. Droga z  miejscowości N. do miejscowości K. biegła prostym odcinkiem na długości około 1000  m przed miejscem wypadku i  na długości 1000  m za tym miejscem. Po prawej stronie jezdni drogi do miejscowości K., patrząc zgodnie z  kierunkiem ruchu Mercedesa, znajdowało się pobocze szerokości 1,3  m o  nawierzchni trawiastej. Natomiast po lewej stronie tej jezdni pobocze miało szerokość 2,3  m, również z  nawierzchnią trawiastą. Na odcinku drogi w  miejscu wypadku asfaltowa nawierzchnia jezdni była płaska, mokra, czysta i  gładka.

Wypadek drogowy zaistniał w  porze dziennej na obszarze niezabudowanym. Widoczność w  miejscu wypadku dla kierującego samochodem Mercedes nie była ograniczona żadnymi przeszkodami terenowymi. Natomiast widoczność dla kierującego ciągnikiem rolniczym mogła być częściowo ograniczona konarami drzew. Droga gruntowa prowadząca od posesji miała szerokość około 2,5  m, a  u wylotu na jezdnię 8,45  m. Droga ta u wylotu na jezdnię lekko się wznosiła.

Jezdnia drogi z miejscowości N. do miejscowości K. na odcinku bezpośrednio przed miejscem wypadku była oznakowana znakiem pionowym w  postaci tablicy z  przekreśloną nazwą miejscowości, w odległości około 300  m od wylotu drogi gruntowej i  znakiem poziomym P-1 „linia pojedyncza przerywana”.

Utrwalone w  materiale dowodowym przez organ procesowy wykonujący czynności na miejscu zdarzenia powypadkowe ślady w  postaci usytuowania pojazdów i oderwanych w  wyniku zderzenia ich fragmentów oraz rodzaju i  zakresu uszkodzenia pojazdów ułatwiły biegłemu opracowanie jasnej, pełnej i  logicznej opinii, która z  natury rzeczy nie mogła być  (i  nie była) zakwestionowana zarówno przez strony postępowania, jak i  organ rozstrzygający.

W miejscu wypadku, obok jezdni drogi z miejscowości N. do miejscowości K., w  odległości 22,0  m za słupem trakcji elektrycznej nr 7/83 (określonym jako SPO), na poboczu stała tylna część ciągnika rolniczego Ursus C-330 z  zamontowaną kabiną i  zaczepionym opryskiwaczem. Tylna część ciągnika stała na kołach, a  przednia wspierała się na skrzyni biegów na poboczu przy prawej krawędzi jezdni (określonej jako SLO), całość skierowana była skośnie w prawo do krawędzi jezdni. Nad obudową skrzyni znajdował się zbiornik paliwa, który wystawał na jezdnię 0,20  m za SLO. Przedni lewy narożnik kabiny ciągnika oddalony był 0,30  m od SLO, a  tylny obrys lewego koła ciągnika znajdował się w  odległości 1,60 m przed SLO. Dalej na jezdni w  odległości 23,60  m od SPO przy prawej krawędzi jezdni (SLO) odnotowano obszar długości 1,0  m i  szerokości 1,10  m od SLO rozrzuconych odłamków w  postaci fragmentów gumy, metalu oraz kawałków płyty pilśniowej. Na obszarze występujących przedmiotów jezdnia pokryta była substancją oleistą, zapachem przypominającą olej napędowy. W  odległości 24,20  m za SPO i  1,60  m od SLO na jezdni znajdował się początek śladu zatarcia szerokości 0,30  m, który biegł równolegle do prawej krawędzi jezdni na odcinku 1,40  m. W  odległości 24,20  m za SPO i  2,90  m od SLO na jezdni rozpoczynał się ślad blokowania koła szerokości 0,10  m, który biegł również równolegle do prawej krawędzi jezdni na odcinku 5,60  m. Dalej za początkiem tego śladu w  odległości 26,20  m za SPO i  1,70  m od SLO na jezdni znajdował się ślad żłobienia na nawierzchni jezdni o  wymiarach 0,09  m × 0,06  m. Z  kolei w  odległości 0,20  m za tym śladem (26,40  m za SPO) i  w  odległości 0,75  m od SLO znajdował się następny ślad żłobienia o  wymiarach 0,30  m × 0,06  m. W  odległości 0,80  m za pierwszym śladem żłobienia (27,0  m za SPO) i  1,30 m od SLO na jezdni znajdował się kolejny ślad żłobienia o wymiarach 0,12  m × 0,04  m. Za tymi śladami w  odległości 28,30  m za SPO na wysokości SLO znajdował się początek śladów zarycia w  trawiastym podłożu pobocza oraz rowu, które miały szerokość 0,60  m i  biegły od krawędzi jezdni skośnie w  prawo przez pobocze w kierunku rowu na odcinku 4,60  m. Koniec tych śladów oddalony był 1,9  m od prawej krawędzi jezdni (przed SLO). W  odległości 32,90  m za SPO i  2,80  m przed SLO w  rowie znajdował się silnik ciągnika rolniczego wraz z przednim zawieszeniem bez lewego koła i  chłodnicą. W  odległości 0,80  m za silnikiem (33,70  m za SPO) i  2,20  m przed SLO znajdowała się pokrywa silnika, która nosiła ślady uszkodzeń. Za pokrywą silnika w  odległości 12,80  m (46,50  m za SPO) i  6,90  m przed SLO na polu uprawnym leżało lewe przednie koło ciągnika rolniczego ze śladami uszkodzeń w  miejscu mocowania do piasty. W  odległości 32,20  m za SPO i  2,90  m za SLO na jezdni znajdował się początek śladu zarzucania koła samochodu Mercedes, który biegł łukiem w  prawo po jezdni na długości 16,10  m do prawej krawędzi jezdni (SLO) i  dalej przez pobocze w  kierunku przydrożnego rowu na odcinku 7,10  m, urywając się w  odległości 3,10 przed SLO. Całkowita długość tego śladu zarzucania koła, mierzona równolegle do osi jezdni, wynosiła 23,20  m. W  odległości 39,30  m za SPO i  3,0  m za SLO na jezdni znajdował się początek drugiego śladu zarzucania koła samochodu Mercedes, który biegł łukiem po jezdni na długości 13,10  m do prawej krawędzi jezdni (SLO) i  dalej przez pobocze w  kierunku przydrożnego rowu, urywając się po odcinku 4,10  m w  odległości 1,90  m przed SLO. Całkowita długość drugiego śladu zarzucania koła, mierzona równolegle do osi jezdni, wynosiła 17,20  m. Za tym śladem, to znaczy za przydrożnym rowem po prawej stronie jezdni, w  odległości 56,90  m za SPO na polu uprawnym stał samochód osobowy Mercedes, przodem skierowany w  kierunku miejscowości K. Przedni lewy narożnik samochodu Mercedes oddalony był 4,20  m od SLO, a  lewy tylny narożnik znajdował się w  odległości 4,1  m od SLO. W  odległości 58,70  m za SPO i  3,90  m przed SLO na polu rosło drzewo liściaste, które miało obwód pnia długości 1,10  m. Na pniu tego drzewa widoczne są ubytki kory na wysokości 1,45  m i  szerokości 0,5  m, mierząc po obwodzie pnia.

Nie trzeba przekonywać, że odwzorowana sytuacja powypadkowa jest podstawowym kluczem do przeprowadzenia rzetelnej rekonstrukcji wypadku drogowego.

Samochód osobowy marki Mercedes miał następujące uszkodzenia: pogięta pokrywa silnika, brak przednich lamp zespolonych wraz z  kierunkowskazami, porozrywane elektryczne przewody zasilające lamp przednich, wyrwane przednie prawe zawieszenie oraz przesunięte do tyłu, pogięta obręcz prawego przedniego koła, pogięty przedni prawy błotnik, pogięta przednia belka, rozbita przednia szyba, pogięty dach pojazdu na całej powierzchni, przecięte w  górnej części i  pogięte środkowe słupki nadwozia po stronie lewej i  prawej, odcięte mechanicznie przednie słupki nadwozia w  dolnej części po stronie lewej i  prawej, odgięty dach wraz ze słupkami przednimi do tyłu pojazdu, pogięte lewe przednie i  tylne drzwi pojazdu i  przemieszczone wraz z progiem do wnętrza pojazdu na głębokość około 40 cm, brak szyb w drzwiach lewych przednich i  tylnych, wgnieciona podłoga pojazdu ze strony lewej do wewnątrz, połamany fotel kierowcy, połamana deska rozdzielcza, wyrwana z  punktów mocowania tylna kanapa, wgięty w  części dolnej tylny lewy błotnik, brak szyby w  drzwiach prawych przednich, rozbite lewe zewnętrzne lusterko pojazdu, brak lusterka wewnętrznego.

Ciągnik rolniczy marki Ursus C-330 miał następujące uszkodzenia: oddzielony silnik ciągnika z  przednim zawieszeniem od skrzyni biegów, mostu napędowego z  kabiną, połamana obudowa skrzyni biegów na połączeniu z  silnikiem, pogięta pokrywa silnika i  oddzielona od pojazdu, oderwana przednia oś ciągnika z zawieszeniem, oderwany zbiornik paliwowy, oderwany filtr powietrza, oberwany tłumik ciągnika, wyrwana deska rozdzielcza, porozrywane przewody elektryczne, rozbita lewa przednia lampa zespolona, oderwane lewe przednie koło, pogięta obręcz koła lewego przedniego.

Uszkodzenia samochodu osobowego marki Mercedes w  przedniej części z prawej strony pojazdu powstały wskutek uderzenia przednim zderzakiem samochodu Mercedes na wysokości przedniej lampy reflektora i  prawym kołem w  lewą stronę ciągnika rolniczego na wysokości przedniej osi ciągnika rolniczego Ursus C-330 w  lewe przednie koło. Natomiast uszkodzenia lewego przedniego boku na wysokości słupka środkowego nadwozia na szerokości przednich i  tylnych drzwi wraz z  lewym progiem, podłogą i  dachem oraz uszkodzeniami we wnętrzu samochodu powstały po uderzeniu lewym bokiem samochodu Mercedes w  drzewo. Pozostałe uszkodzenia w  postaci odciętych słupków przednich i  środkowych nadwozia, rozcięcia i  odgięcia do tyłu dachu pojazdu powstały podczas akcji ratowniczej prowadzonej przez Straż Pożarną.

Uszkodzenia ciągnika rolniczego marki Ursus C-330 powstały po uderzeniu przodem samochodu osobowego marki Mercedes po prawej stronie w  lewe przednie koło przedniej osi ciągnika rolniczego Ursus. Po uderzeniu od tylnej części ciągnika Ursus oddzielony został silnik wraz z  przednią osią i  zawieszeniem, który przemieszczał się najpierw po jezdni, pozostawiając ślady żłobienia i  dalej po poboczu do położenia powypadkowego, pozostawiając ślady zarycia w  nawierzchni trawiastej pobocza i  przydrożnego rowu. Podczas przemieszczania przedniej części ciągnika po zderzeniu na jezdni od przedniego lewego koła ciągnika pchanego przez samochód Mercedes powstał ślad zatarcia i  po tym odcinku od przedniej osi ciągnika oddzieliło się lewe koło.

Z analizy toru ruchu samochodu osobowego marki Mercedes 190D w  oparciu o  pozostawione ślady na jezdni, poboczu drogi oraz w  przydrożnym rowie wynika, że samochód Mercedes przemieszczał się po nawierzchni jezdni prawym pasem do miejsca zderzenia na wysokości wylotu drogi gruntowej, następnie hamował, pozostawiając ślady długości 5,6  m na prawym pasie ruchu jezdni, a dalej przemieszczał się w  kierunku prawej krawędzi jezdni i pobocza, pozostawiając ślady zarzucania na odcinku około 21,2  m, mierząc równolegle do SLO (od 32,2  m za SPO do 46,4  m za SPO), i  jednocześnie obracając się prawdopodobnie w  lewo o kąt około 60°. Następnie samochód przemieszczał się przez szerokość prawego pobocza jezdni i  przydrożny rów na odcinku około 9,5  m do miejsca uderzenia w  drzewo, pozostawiając bezpośrednio za prawą krawędzią jezdni na poboczu ślady zarzucania oraz ślady w  postaci obdartej kory drzewa. Podczas uderzenia w  drzewo doszło do deformacji lewego boku nadwozia pojazdu długości około 1,7  m i  głębokości około 0,5  m, a  następnie samochód Mercedes przemieścił się na odcinku około 2,0  m do położenia powypadkowego oraz jednocześnie obrócił się w  prawo o  kąt około 59°.

Na podstawie udokumentowanych w  materiale dowodowym śladów hamowania, zarzucania kół samochodu osobowego oraz położenia powypadkowego można było określić prędkość ruchu samochodu osobowego marki Mercedes 190D tuż przed zderzeniem pojazdów. Nie jest zasadne zanudzanie czytelnika wyliczeniami, to jednak warto podkreślić, że biegły rzetelnie wywiódł, iż samochód poruszał się z  prędkością nie mniejszą niż 94 km/h.

W zgromadzonym materiale dowodowym udokumentowano również ślady w  postaci uszkodzeń samochodu osobowego marki Mercedes 190D z  prawej strony w  przedniej części pojazdu i przemieszczenie przedniej osi wraz z  silnikiem ciągnika rolniczego Ursus C-330  z  miejsca wypadku do ich położeń powypadkowych, ale na podstawie dostępnych w  materiale dowodowym informacji nie było możliwe określenie wartości utraty prędkości samochodu Mercedes w  związku z  deformacją prawej przedniej części pojazdu w  czasie zderzenia i  przemieszczenie podzespołów ciągnika rolniczego po wypadku. Dlatego też nie było możliwe określenie rzeczywistej prędkości ruchu samochodu osobowego marki Mercedes 190D bezpośrednio przed zderzeniem z  ciągnikiem rolniczym Ursus C-330.

W związku z  powyższym do dalszych badań przyjęto, że prędkość ruchu samochodu  osobowego marki Mercedes 190D na odcinku bezpośrednio poprzedzającym wylot drogi gruntowej z  posesji W. N. 109 na jezdnię drogi z  miejscowości N. do K. i  miejsce wypadku mogła wynosić nie mniej niż wskazana, to znaczy 94 km/h.

Z położenia śladu zatarcia na jezdni w  odległości 1,60  m od prawej krawędzi jezdni, pochodzącego prawdopodobnie od lewego przedniego koła ciągnika rolniczego marki Ursus C-330, może wynikać, że przednia oś ciągnika znajdowała się na wysokości tego śladu. Takie położenie przedniej osi w  chwili zderzenia samochodu Mercedes i  ciągnika wskazuje, że kierujący ciągnikiem wyjechał na jezdnię drogi i  od położenia przednim obrysem ciągnika na wysokości prawej krawędzi jezdni do położenia ciągnika w  chwili kolizji przednią osią na wysokości śladu zatarcia pokonał odcinek drogi około 2,0  m. Jeżeli kierujący ciągnikiem rolniczym Ursus C-330 ruszył z  położenia ciągnika rolniczego przednim obrysem na wysokości prawej krawędzi jezdni z  przyspieszeniem 0,3  m/s2, to odcinek 2,0  m do miejsca zderzenia z  samochodem osobowym Mercedes przejechał w  czasie około 3,6 sekundy, osiągając w  chwili zderzenia prędkość około 4 km/h.

Analiza zgromadzonego w  sprawie materiału dowodowego pozwoliła na ustalenie następującego stanu faktycznego.

Kierujący samochodem osobowym marki Mercedes 190D poruszał się jezdnią drogi z  miejscowości N. do miejscowości K. prawdopodobnie z  prędkością nie mniejszą niż 94 km/h. W  tym samym czasie z  drogi gruntowej od posesji nr 109 ruszył kierujący ciągnikiem rolniczym marki Ursus C-330 z  zamiarem wjazdu na jezdnię drogi N.–K.

W chwili ruszenia ciągnika Ursus C-330 z  prawdopodobnego miejsca zatrzymania u  wylotu drogi gruntowej przednim obrysem ciągnika na wysokości prawej krawędzi jezdni kierujący samochodem osobowym marki Mercedes mógł znajdować się w  odległości około 95,3  m przed miejscem wypadku. Podczas jazdy na odcinku poprzedzającym bezpośrednio wylot drogi gruntowej od posesji nr 109 kierujący spostrzegł, prawdopodobnie w  odległości 1,9  m przed słupem trakcji elektrycznej nr 7/83 (SPO), wyjeżdżający na jezdnię ciągnik rolniczy. Dalej kierujący samochodem osobowym Mercedes poruszał się nadal w  zamierzonym kierunku i w czasie reakcji psychicznej kierowcy – 0,7 sekundy pokonał odcinek drogi około 18,3  m. Następnie w  odległości około 16,4  m za SPO rozpoczął hamowanie kierowanym pojazdem i  poruszał się w  czasie narastania opóźnienia hamowania – 0,3 sekundy do wartości – 3,9  m/s2 na odcinku 7,8  m. W  tym samym czasie kierujący ciągnikiem rolniczym kontynuował ruch z  drogi gruntowej na jezdnię drogi N.– K. Do zderzenia doszło prawą stroną przodu samochodu osobowego Mercedes na wysokości prawej przedniej lampy reflektora z  przednią osią ciągnika rolniczego na wysokości lewego przedniego koła ciągnika.

Kierujący ciągnikiem rolniczym od miejsca zatrzymania do miejsca zderzenia z  samochodem Mercedes pokonał odcinek około 2,0  m w  czasie około 3,6 sekundy. W  czasie zderzenia samochód osobowy Mercedes mógł znajdować się w  położeniu równoległym do osi jezdni lewym obrysem pojazdu na wysokości osi jezdni, a  przedni obrys samochodu Mercedes prawdopodobnie znajdował się w  odległości 23,2 m. Natomiast ciągnik rolniczy w  chwili zderzenia znajdował się w  położeniu skośnym w  prawo pod kątem około 80° do osi jezdni za SPO. Po zderzeniu od ciągnika rolniczego marki Ursus oderwała się oś przednia ciągnika i  silnik, a  następnie te elementy przemieściły się z  prawego pasa jezdni w  kierunku prawego pobocza i  przydrożnego rowu. Samochód osobowy marki Mercedes po zderzeniu hamował z  opóźnieniem 3,9 m/s2, pozostawiając ślad hamowania na jezdni na odcinku około 5,6 m. Dalej kierujący samochodem marki Mercedes prawdopodobnie utracił panowanie nad pojazdem i  samochód przemieszczał się nadal w  kierunku miejscowości K., skośnie w  prawo do prawej krawędzi jezdni, jednocześnie obracając się tyłem pojazdu w  lewo i pozostawiając ślady zarzucania na jezdni. Po zjechaniu z  jezdni samochód osobowy Mercedes uderzył lewym bokiem pojazdu w  drzewo znajdujące się za rowem przydrożnym po prawej stronie jezdni. Uderzenie w  drzewo spowodowało znaczną deformację nadwozia z  lewej strony pojazdu na długość około 1,7 m i  głębokość około 0,5  m na wysokości drzwi lewych przednich i  tylnych. Następnie po uderzeniu w  drzewo samochód Mercedes prawdopodobnie odbił się od drzewa i  przemieścił do położenia powypadkowego.

Gdyby kierujący samochodem osobowym Mercedes 190D podczas jazdy z  prędkością 94 km/h podjął działania obronne w  postaci hamowania przy sprawnym układzie hamulcowym, to całkowita droga hamowania samochodu osobowego marki Mercedes przy czasie reakcji psychicznej kierowcy – 0,7 sekundy i  czasie narastania opóźnienia hamowania – 0,3 sekundy oraz przy opóźnieniu hamowania ah – 3,9 m/s2 na mokrej nawierzchni asfaltowej wynosiłaby 109,6  m w czasie hamowania 7,6 sekundy. Tym samym gdyby kierujący podjął działania obronne w  postaci hamowania nawet w  odległości 95,3  m przed miejscem wypadku, natychmiast po ruszeniu kierowcy ciągnika z  miejsca zatrzymania, to również nie uniknąłby zderzenia z  ciągnikiem rolniczym.

Natomiast kierujący ciągnikiem rolniczym marki Ursus C-330 mógł uniknąć zderzenia z  samochodem osobowym marki Mercedes, gdyby nie wjechał na jezdnię drogi z  miejscowości N. do miejscowości K. Po wjechaniu ciągnikiem rolniczym na prawy pas jezdni nie miał on już możliwości uniknięcia wypadku drogowego.

Nie ma wątpliwości – co zresztą potwierdza prawomocne rozstrzygnięcie – że do wypadku doprowadził kierujący ciągnikiem rolniczym.

0%

Informacja o plikach cookies

W ramach Strony stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze Strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce internetowej w każdym czasie. Więcej szczegółów w "Polityce Prywatności".