Poprzedni artykuł w numerze
W dniach od 29 października do 2 listopada 2014 r. we Florencji odbył się 58. Kongres Union Internationale des Avocats, którego tematem przewodnim była „Ochrona twórczości – Prawo sztuki, mody i wzornictwa”.
Temat główny omawiany był w trakcie dwóch dni konferencji. Jednakże jeśli ktoś nie był zainteresowany tematyką przewodnią, mógł uczestniczyć w licznych wykładach organizowanych przez różne komisje tematyczne. W trakcie owych pięciu dni przeprowadzono różnorodne zajęcia, m.in. z prawa sportowego, problemów podatkowych, prawa upadłościowego, prawa rodzinnego, prawa karnego czy arbitrażu.
Konferencja miała charakter otwarty i pomimo że uczestnictwo w niej było płatne, cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem. Wynikało to między innymi z faktu, że zaproszeni na Kongres zostali wybitni światowi prelegenci. Wzięło w niej udział 817 uczestników, w tym przedstawiciele niemal wszystkich europejskich państw oraz Algierii, Argentyny, Australii, Brazylii, Burkina Faso, Chin, Filipin, Indii, Japonii, Kanady, Libanu, Maroka, Peru, Palestyny, Panamy, Republiki Konga, Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, Tanzanii czy Wybrzeża Kości Słoniowej.
Pierwsza część poświęcona głównemu tematowi dotyczyła ochrony dóbr kultury, sposobów odzyskiwania utraconych dóbr oraz zapobieganiu kradzieży. Ekspertami byli m.in. Cristina Acidini – kurator Muzeum we Florencji, Steffano Alessandrini – konsultant włoskiego Ministerstwa Kultury oraz Monica Dugot, która reprezentowała dom aukcyjny Christie’s. Moderatorami byli Ian de Freitas – przewodniczący Komisji Prawa Własności Intelektualnej oraz Fabio Moretti – adwokat specjalizujący się w prawie własności intelektualnej, wieloletni prawnik Giorgio Armaniego.
Następnie prelegenci analizowali problemy związane z grabieżami dokonanymi m.in. w czasie wojen, jak również komplikacje związane z dziełami utraconymi. Proponowali także, w jaki sposób kraje mogłyby ściślej współpracować w zakresie odzyskiwania dzieł sztuki.
Później eksperci wskazywali najdziwniejsze przykłady zastrzeżeń praw autorskich w różnych krajach. Zgłębiali również najsłynniejsze spory dotyczące znaków towarowych.
Druga część motywu przewodniego analizowana była następnego dnia. Uczestnicy pogłębiali problematykę z zakresu sztuki, mody oraz wzornictwa. Prelegentami było dwudziestu czterech ekspertów z całego świata, którzy przedstawiali sposoby ochrony twórczości w ich krajach.
Enrico Minio, dyrektor Fundacji Roberto Capucci, przedstawił niezwykle ciekawą pracę, w której wskazał przykłady, jak często projektanci czerpali inspirację z obrazów słynnych malarzy. Uprawdopodobnił tym samym, że moda wywodzi się ze sztuki. To samo potwierdził Massimo Sterpi, włoski adwokat, który badał relację pomiędzy sztuką a modą. Niewątpliwie liczne powiązania ze sztuką również wpływają na znaczenie prawa mody we współczesnym świecie.
Prawo mody stanowi połączenie kilku dziedzin prawa. W głównej mierze jest to własność intelektualna, jednakże obejmuje również problematykę prawa cywilnego, prawa pracy, a nawet bardzo wielu aspektów prawa karnego, uregulowań celnych, kwestii importu oraz eksportu czy kwestii administracyjnych poszczególnych krajów.
W Polsce idea prawa mody jest naprawdę bardzo świeża. Na świecie stanowi jednak odrębną gałąź prawa. Jako pierwsi potrzebę wyodrębnienia nowego obszaru dostrzegli Amerykanie. Nie ulega wątpliwości, że zarówno domy mody, jak i projektanci spotykają się z wieloma zagadnieniami, w których mogą im pomóc prawnicy rozumiejący aspekty branżowe, sezonowość projektów czy wiele ujęć związanych z walką z podróbkami.
Pierwszy prawniczy kurs z tegoż zakresu odbył się w 2006 r. w Nowym Jorku. Co ważne, nowojorskie stowarzyszenie adwokackie utworzyło już komisję prawa mody.
Prawo mody cieszy się coraz większym zainteresowaniem, dlatego też eksperci w trakcie drugiego dnia Kongresu poruszali jeden z największych problemów twórców związanych z ustaleniem granicy pomiędzy inspiracjami a kopiami projektów. Prelegentem był m.in. Wei Lin prowadzący praktykę adwokacką w Szanghaju, który podzielił się z uczestnikami problemami związanymi z chińskim orzecznictwem. Przedstawił również kwestie ochrony praw w Arabii Saudyjskiej, Indonezji i Indiach.
Podsumowania dyskusji panelowej dokonała adwokat Daniela Della Rosa. Przekazała swoje przemyślenia nt. koniecznych zabezpieczeń w trakcie tworzenia nowych marek odzieżowych.
W trakcie końcowej części debaty przeanalizowano również wiele międzynarodowych kazusów, a następnie jednogłośnie stwierdzono, że ochrona twórczości we wszelkich jej aspektach powinna być jedną z podstawowych funkcji prawa w dzisiejszym zglobalizowanym świecie.
Kolejny Kongres zorganizowany przez Union Internationale des Avocats odbędzie się od 28 października do 1 listopada 2015 r. w Walencji.