Zainstaluj aplikację Palestra na swoim urządzeniu

Słowo kluczowe "własność intelektualna"

Data publikacji

Prawo własności intelektualnej

1-2/2022
Polubowne rozwiązywanie sporów w Urzędzie Patentowym RP
Magdalena Ławreszuk

Ochrona przedmiotów własności przemysłowej, stanowiąca jedną z najmłodszych gałęzi prawa, idzie z duchem czasu i podąża za trendami również w zakresie rozwiązań prawnych, takich jak adaptowanie procedur polubownego rozwiązywania sporów. Sama tradycja mediacji i negocjacji sięga bardzo dawnych czasów, jednak ich zastosowanie w sporach z zakresu własności intelektualnej dopiero dziś spotyka się z większym zainteresowaniem. Dlatego też nowelizacje przepisów ustawy – Prawo własności przemysłowej i Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadziły alternatywę dla dotychczasowych procedur administracyjno-prawnych w postaci polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji. Rozwiązania te, oprócz oczywistych zalet wynikających z ADR dla stron postępowania, postawiły także przed Urzędem Patentowym RP nowe zadania w zakresie administrowania postępowaniem, jak i stosowania nowych regulacji prawnych w ramach działalności wykraczającej poza obszar jego dotychczasowych kompetencji. Aktualnie Urząd Patentowy RP oferuje dwie sformalizowane ścieżki polubownego rozwiązywania sporów, które przebiegają wedle zupełnie odmiennych zasad i reżimów prawnych, ale łączą je wspólne wszystkim ADR-om standardy. Działającymi aktualnie trybami postępowań polubownych w Urzędzie są po pierwsze mediacja WIPO, po drugie mediacja administracyjna oparta na przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego.

Artykuły

9/2017
Spoof Label, czyli kilka słów o granicach legalnej parodii
Katarzyna Mróz

Joke-logo, odnoszące się do istniejących osiągnięć wiedzy i sztuki, jest zjawiskiem graniczącym z prawem własności przemysłowej i prawem autorskim. Parodiowanie znaków firmowych znanych marek odbywa się w świetle obowiązujących przepisów. Dozwolony użytek pozwala zachować równowagę między swobodą wypowiedzi a uzasadnionym interesem publicznym. W każdym razie parodia słynnego logo marki może stanowić zagrożenie. Problem zaczyna się w momencie, gdy parodia przekroczy limity określone przez prawo.

1

Informacja o plikach cookies

W ramach Strony stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze Strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce internetowej w każdym czasie. Więcej szczegółów w "Polityce Prywatności".