Zainstaluj aplikację Palestra na swoim urządzeniu

Palestra 08/2025

Ogłoszenie o wykonaniu umowy w zamówieniach klasycznych – wybrane zagadnienia

ABSTRAKT

W artykule podjęto rozważania w zakresie wybranych zagadnień dotyczących ogłoszenia o wykonaniu umowy w zamówieniach klasycznych, w tym: treści ogłoszenia o wykonaniu umowy, umów zawartych na czas nieoznaczony, podziału przedmiotu zamówienia na części, wspólnego zamawiającego. Odniesiono się także do obowiązku zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy w perspektywie odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych, jak również struktury oraz organizacji pracy w ramach zamawiającego. W toku rozważań podjęto także próbę weryfikacji osiągnięcia celów przypisywanych instytucji ogłoszenia o wykonaniu umowy.

 

WPROWADZENIE

Ogłoszenie o wykonaniu umowy zostało wprowadzone do reżimu zamówień publicznych wraz z wejściem w życie nowej ustawy Prawo zamówień publicznychUstawa z 11.09.2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1320 ze zm.), dalej: p.z.p., która weszła w życie 1.01.2021 r. i zastąpiła ustawę z 29.01.2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), dalej: dawne p.z.p.. W uprzednio obowiązującym w tej materii akcie prawnym instytucja taka nie była uregulowana. Unormowanie to nie stanowi nadto implementacji dyrektyw unijnychDotyczy to Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z 26.02.2014 r. w sprawie zamówień publicznych (Dz.Urz. UE L Nr 94, s. 65), Dyrektywy Rady 2014/25/UE z 26.02.2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej dyrektywę 2004/17/WE (Dz.Urz. UE L nr 94, s. 243) oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/2303 z dnia 24.11.2022 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1780 ustanawiające standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych (Dz.Urz. UE L nr 305, s. 12)..  W kontekście ogłoszenia o wykonaniu umowy zagadnieniem o podstawowym znaczeniu jest rozumienie pojęcia wykonania umowy, które utożsamiać należy z wykonaniem świadczenia zarówno przez wykonawcę, jak i zamawiającego  Zob. M. Michta, Ogłoszenie o wykonaniu umowy w zamówieniach klasycznych – cel regulacji, znaczenie pojęcia „wykonanie umowy”, „Palestra” 2024/11, s. 103 i n. co do pojęcia wykonania umowy.. Znaczenie tegoż determinuje wiele kwestii związanych z ogłoszeniem o wykonaniu umowy. W praktyce występują jednak także inne zagadnienia problematyczne związane z tą instytucją. Nie sposób poddać rozważaniom wszystkich aspektów dotyczących ogłoszenia o wykonaniu umowy, z tego też względu dokonano wyboru zagadnień, które poddano analizie. Zasadniczą kwestią jest treść samego ogłoszenia o wykonaniu umowy, a w tej perspektywie dane wymagane do podania w formularzu ogłoszenia. Warto także odnieść się do sytuacji, gdy przedmiot zamówienia został podzielony na części, występuje wspólny zamawiający lub umowa została zawarta na czas nieoznaczony. Nadto zamieszczenie ogłoszenia o wykonaniu umowy jest obowiązkiem zamawiającego niezależnie od trybu, w jakim prowadził on postępowanie o udzielenie zamówienia publicznegoZob. A. Szyszkowski, Ogłoszenie o zmianie umowy, Legalis 2022; A. Szyszkowski, Ogłoszenia w trybie wolnej ręki, Legalis 2021; B. Artymowicz i in. (w:) Prawo zamówień publicznych. Komentarz, red. H. Nowak, M. Winiarz, Warszawa 2023, s. 1120. Nadto warto zauważyć, że obowiązek zamieszczania ogłoszenia o wykonaniu umowy dotyczy również zamówień sektorowych, a nie dotyczy zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa (art. 395 ust. 1 pkt 2 p.z.p.). Obowiązek z art. 448 p.z.p. nie obejmuje swym zakresem także zamówień, do których ustawa – Prawo zamówień publicznych nie znalazła zastosowania. Zob. M. Wolski, Kiedy Zamawiający nie ma obowiązku zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy w Biuletynie Zamówień Publicznych?, QA 1884294, Lex., ta perspektywa uwydatnia przydatność analizy dotyczącej odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w kontekście tegoż obowiązku zamawiającego. Mając natomiast na względzie, iż obowiązek zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy jest obowiązkiem stosunkowo nowym, wprowadzonym wraz z obecnie obowiązującą ustawą dotyczącą zamówień publicznych, pod rozwagę poddać należy strukturę i organizację zamawiającego w perspektywie dopełnienia tegoż obowiązku.   Wymienione powyżej zagadnienia dotyczące ogłoszenia o wykonaniu umowy w zamówieniach klasycznych uczyniono przedmiotem rozważań, przeprowadzona analiza umożliwia poddanie weryfikacji celów, dla których instytucja ogłoszenia o wykonaniu umowy została uregulowanaZob. M. Michta, Ogłoszenie…, s. 101–102 co do celów przypisanych regulacji ogłoszenia o wykonaniu umowy. .

 

TREŚĆ OGŁOSZENIA O WYKONANIU UMOWY

Ogłoszenie o wykonaniu umowy zamieszczane jest przez zamawiającego na zasadach określonych w dziale III, rozdziale 2 p.z.p. (art. 448 p.z.p.)Dział III dotyczy postępowania o udzielenie zamówienia klasycznego wartości mniejszej niż progi unijne, rozdział 2 reguluje materię ogłoszeń.. W art. 267–272 p.z.p. ustawodawca uregulował materię dotyczącą ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień PublicznychDalej BZP.. Jednym z takich ogłoszeń jest ogłoszenie o wykonaniu umowy (zob. art. 267 ust. 2 pkt 8 p.z.p.)Zakres ogłoszenia o wykonaniu umowy w znacznej części odpowiada informacjom wymaganym w ramach raportu z realizacji zamówienia. Dane z raportu mogą zatem stanowić zbiór informacji przydatnych do wykorzystania przy sporządzaniu ogłoszenia o wykonaniu umowy, o ile w ramach realizacji danego zamówienia raport był sporządzany. Tak A. Hryc-Ląd (w:) A. Hryc-Ląd, A. Smerd, Nowe obowiązki zamawiającego wynikające z ustawy – Prawo zamówień publicznych, Legalis 2021.. Zamawiający jest obowiązany udokumentować zamieszczenie takowego ogłoszenia w BZP oraz przechowywać dowód na tę okoliczność (art. 267 ust. 3 p.z.p.). Zamieszczenie ogłoszenia odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej zgodnie z art. 269 p.z.p., dodatkowe udostępnienie ogłoszenia może odbyć się na podstawie art. 270 p.z.p.  Ogłoszenie zawierać ma w szczególności nazwę i adres zamawiającego oraz przedmiot zamówienia (art. 272 ust. 1 p.z.p.),Wymóg ten spełniony zostaje poprzez podanie informacji wyszczególnionych w ust. 2 pkt 1, 3 i ust. 3 pkt 9 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych, którym odpowiadają informacje zawarte w sekcji I pkt 1, 4 oraz sekcji III pkt 8 ogłoszenia o wykonaniu umowy.dokładną treść ogłoszenia o wykonaniu umowy uregulowano w rozporządzeniu w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień PublicznychRozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23.12.2020 r. w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2439), dalej: rozporządzenie w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP.. Ogłoszenia o wykonaniu umowy dotyczy załącznik nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP. Informacje, które mają znaleźć się w ogłoszeniu zgodnie z treścią załącznika nr 7, zostały podzielone na 6 ustępów (części). W ramach pierwszego ustępu przewidziane zostały informacje podstawowe (dotyczą one ogłoszenia jako takiegoNależą do nich: rodzaj ogłoszenia, identyfikator postępowania (nadawany automatycznie przez system); numer ogłoszenia w BZP (nadawany automatycznie przez system); wersja ogłoszenia (nadawana automatycznie przez system w przypadku zmiany ogłoszenia); data zamieszczenia ogłoszenia (nadawana automatycznie przez system).), w drugim dane dotyczące zamawiającegoNależą do nich: nazwa (firma) zamawiającego, w tym, jeżeli dotyczy, oddział zamawiającego; krajowy numer identyfikacyjny (w przypadku polskich zamawiających – numer REGON lub NIP); adres zamawiającego, w tym ulica, miejscowość, kod pocztowy, województwo, kraj; lokalizacja adresu zamawiającego określona zgodnie ze słownikiem klasyfikacji NUTS 3; numer telefonu lub faksu zamawiającego; adres poczty elektronicznej zamawiającego; adres strony internetowej zamawiającego; rodzaj zamawiającego określony zgodnie z p.z.p.. W ustępie 3 skatalogowano podstawowe informacje o postępowaniu, w wyniku którego została zawarta umowaNależą do nich: informacja o charakterze zamówienia; informacja, czy zamówienie było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu albo ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy, zamieszczonym w BZP lub w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej; jeżeli zamówienie było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu albo ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy, zamieszczonym w BZP lub w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, numer tego ogłoszenia; informacja, czy zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej; nazwa projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej – jeżeli zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej; informacja o trybie udzielenia zamówienia oraz podstawie prawnej zgodnej z ustawą; informacja o rodzaju zamówienia; nazwa zamówienia nadana przez zamawiającego; przedmiot zamówienia – krótki opis zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych), a w przypadku partnerstwa innowacyjnego określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane; główny kod CPV (Wspólny Słownik Zamówień); dodatkowe kody CPV (informacja podawana tyle razy, ile jest to konieczne)., ustęp 4 odnosi się do podstawowych informacji o zawartej umowieNależą do nich: data udzielenia zamówienia (zawarcia umowy); okres, na jaki została zawarta umowa; nazwa i adres wykonawcy, z którym zawarto umowę; jeżeli wykonawca prowadzi działalność gospodarczą, krajowy numer identyfikacyjny (w przypadku polskich wykonawców – numer REGON lub NIP, jeżeli dotyczy); wartość umowy – cena całkowita, podana w ofercie albo maksymalna wartość nominalna zobowiązania, jeżeli w ofercie podano cenę jednostkową lub ceny jednostkowe; numer ogłoszenia o wyniku postępowania zamieszczonego w BZP lub numer ogłoszenia o udzieleniu zamówienia opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej., natomiast ustęp 5 dotyczy przebiegu realizacji umowyNależą do nich: informacja, czy umowa została wykonana; termin wykonania umowy, w tym informacja, czy umowę wykonano w pierwotnie określonym terminie; informacja o zmianach umowy, w tym informacja o podstawie prawnej uprawniającej do zmiany umowy, przyczyny dokonania zmian, krótki opis zamówienia po zmianie, wartość zmiany wraz z informacją o ewentualnym wzroście wynagrodzenia w związku ze zmianą umowy (jeżeli dotyczy, informacja podawana tyle razy, ile jest to konieczne); łączna wartość wynagrodzenia wypłacona z tytułu zrealizowanej umowy; informacja, czy umowa została wykonana należycie; informacja, czy podczas realizacji zamówienia zamawiający dokonywał kontroli, czy wykonawca spełnił przewidziane w zawartej umowie wymagania związane z realizacją zamówienia (jeżeli dotyczy): a) w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 p.z.p., b) obejmujące aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, zgodnie z art. 96 p.z.p., c) w zakresie żądania określonej etykiety lub wskazania mającego zastosowanie wymagania określonej etykiety, zgodnie z art. 104 p.z.p.. W ramach ustępu 6 wymagane są informacje dodatkowe, jeżeli zamawiający takowe podaje. Ustępy w powyżej wskazanym załączniku nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP odpowiadają kolejnym sekcjom w ogłoszeniu o wykonaniu umowy. Aczkolwiek występują pewne różnice w numeracji danych w ramach sekcji. W kontekście treści ogłoszenia warto odnieść się do zagadnienia aktualności danych podawanych w ogłoszeniu, terminu wykonania umowy (w tym pierwotnego terminu), wynagrodzenia wypłaconego z tytułu zrealizowanej umowy oraz kwestii należytego wykonania.

 

AKTUALNOŚĆ DANYCH PODANYCH W OGŁOSZENIU

Podanie danych wymaganych w ust. 1 i 2 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP (sekcja I, II ogłoszenia o wykonaniu umowy) dotyczących informacji podstawowych oraz danych zamawiającego nie powinno powodować żadnych trudnościCo do zasady są one wypełniane automatycznie przez system., w ramach danych wymaganych w kolejnych ustępach można zidentyfikować jednak kwestie niejednoznaczne. Zagadnieniem problematycznym w tym względzie jest m.in. moment, na który informacje podawane w niektórych sekcjach ogłoszenia powinny być aktualne. Sytuacja taka występuje w zakresie:

 

  • ust. 3 pkt 9 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP – sekcja III pkt 8 ogłoszenia o wykonaniu umowy [dotyczy on przedmiotu zamówienia, zamawiający ma podać krótki opis zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych), a w przypadku partnerstwa innowacyjnego określić zapotrzebowanie na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane];
  • ust. 3 pkt 11 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP – sekcja III pkt 10 ogłoszenia o wykonaniu umowy (dotyczy on dodatkowych kodów CPV);
  • ust. 4 pkt 2 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP (dotyczy on okresu, na jaki umowa została zawarta) – sekcja IV pkt 2 ogłoszenia o wykonaniu umowy (zgodnie z treścią ogłoszenia punkt dotyczy okresu realizacji zamówienia);
  • ust. 4 pkt 3 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP – sekcja IV pkt 3 ppkt 1–7 ogłoszenia o wykonaniu umowy z wyłączeniem ppkt 2 (dotyczy on nazwy i adresu wykonawcy, z którym zawarto umowę);
  • ust. 4 pkt 4 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP – sekcja IV pkt 3 ppkt 2 ogłoszenia o wykonaniu umowy [dotyczy on – jeżeli wykonawca prowadzi działalność gospodarczą – krajowego numeru identyfikacyjnego (w przypadku polskich wykonawców – numer REGON lub NIP)];
  • ust. 4 pkt 5 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP – sekcja IV pkt 4 ogłoszenia o wykonaniu umowy (dotyczy on wartości umowy – ceny całkowitej, podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania, jeżeli w ofercie podano cenę jednostkową lub ceny jednostkowe);
  • ust. 5 pkt 2 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP sekcja V pkt 2 i 3 ogłoszenia o wykonaniu umowy (dotyczy on terminu wykonania umowy, w tym informacji, czy umowę wykonano w pierwotnie określonym terminie);
  • ust. 5 pkt 4 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP – sekcja V pkt 5 ogłoszenia o wykonaniu umowy (dotyczy on łącznej wartość wynagrodzenia wypłaconego z tytułu zrealizowanej umowy).

We wskazanych zakresach tematycznych kwestią problematyczną, jak już nadmieniono, jest to, na jaki moment podawane informacje powinny być aktualne – czy będzie to moment wszczęcia postępowania, inny moment obrany w trakcie postępowania, chwila zawarcia umowy o udzielenie zamówienia publicznego czy moment wykonania tejże umowy Zob. M. Michta, Ogłoszenie…, s. 103 i n. co do momentu identyfikowanego jako wykonanie umowy.. Oczywiście dane te mogą okazać się zbieżne w tych momentach, aczkolwiek może także wystąpić sytuacja, gdy zmiany w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub zmiany umowy dotyczyły tych właśnie aspektów. Natomiast tylko w niektórych z tych przypadków zamawiający jest obowiązany do zamieszczenia ogłoszenia o zmianie umowyW postępowaniach krajowych. lub ogłoszenia o modyfikacjachW postępowaniach o wartości równej lub przekraczającej progi unijne. (art. 455 ust. 3 pkt 2 p.z.p.).   W tym przypadku zwrócić należy uwagę na tytuły nadane poszczególnym sekcjom ogłoszenia poprzez określenie ustępów, i tak ust. 3 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP (sekcja III ogłoszenia o wykonaniu umowy) dotyczy „Podstawowych informacji o postępowaniu, w wyniku którego została zawarta umowa”, ust. 4 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP (sekcja IV ogłoszenia o wykonaniu umowy) dotyczy „Podstawowych informacji o zawartej umowie”, natomiast ust. 5 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP (sekcja V ogłoszenia o wykonaniu umowy) dotyczy „Przebiegu realizacji umowy”.

Mając zatem na względzie powyższe, należy stwierdzić, że w ramach sekcji III ogłoszenia o wykonaniu umowy powinny być podane informacje z czasokresu prowadzenia przez zamawiającego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, należy jednak uwzględnić, iż w toku postępowania informacje te także mogą ulec zmianie, celowe wydaje się uwzględnienie tego faktu w ramach tychże informacji. Wymagane informacje dotyczą postępowania, w wyniku którego zawarta została umowa, zatem są to informacje podsumowujące postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego. Zatytułowanie sekcji IV nadal może powodować powstanie wątpliwości – czy są to informacje aktualne na moment zawarcia umowy, czy może ostatecznie w ramach umowy ukształtowane (z uwzględnieniem wprowadzonych zmian). Występują także różnice między danymi wymaganymi przez rozporządzenie (okres, na jaki umowa została zawarta – ust. 4 pkt 2 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP) a tymi uwidocznionymi w ogłoszeniu (okres realizacji zamówienia – sekcja IV pkt 2 ogłoszenia o wykonaniu umowy). Pierwszy z opisów sugeruje informację z postępowania, drugi dane dotyczące faktycznej realizacji. Mylące w tym względzie może być również to, iż dane w sekcji IV są danymi edytowalnymi, co mogłoby sugerować ich aktualizowanie stosownie do zmian umowy. Wydaje się, iż słuszne jest uwzględnienie tytułu nadanego sekcji V dotyczącego przebiegu realizacji umowy oraz informacji wymaganych w sekcji   IV pkt 4 ogłoszenia – wartości zawartej w ofercie, nadto decydujące są unormowania zawarte w rozporządzeniu dotyczące informacji wymaganych zgodnie  ze wzorem opracowanym na podstawie tegoż. Informacje te pozwalają na wyprowadzenie tezy, iż w ramach sekcji IV należy podać informacje aktualne na moment zawarcia umowyPor. M. Mikulska-Nawacka, Który okres realizacji zamówienia należy wpisać w sekcji IV pkt 4.2.) ogłoszenia o wykonaniu umowy?, Lex 2021, QA 1805639. Autorka twierdzi, iż w polu z okresem realizacji umowy należy uwzględnić aneksy terminowe., sekcja V dotyczy późniejszego etapu realizacji zamówienia, a w samej sekcji IV wymagane wprost są informacje z samej oferty. Zatytułowanie sekcji V sugeruje, iż dopiero w sekcji go obejmującej powinny zostać zamieszczone dane aktualne na moment zamieszczania ogłoszenia o wykonaniu umowy, zatem z uwzględnieniem tego, co nastąpiło po zawarciu umowy.  Mając powyższe na względzie, w ramach danych wymaganych w:

  • ust. 3 pkt 9 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP (sekcja III pkt 8 ogłoszenia o wykonaniu umowy), ust. 3 pkt 11 załącznika nr 7 rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP (sekcja III pkt 10 ogłoszenia o wykonaniu umowy) należy odnieść się do przedmiotu umowy, który został określony w pierwotnie zawartej umowie oraz numerów cpv, które dotyczą tegoż;
  • ust. 4 pkt 2 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP (sekcja IV pkt 2 ogłoszenia o wykonaniu umowy) podać należy okres określony w pierwotnej umowie, na który została ona zawarta;
  • ust. 4 pkt 3, ust. 4 pkt 4 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP (sekcja IV pkt 3 ppkt 1–7 ogłoszenia o wykonaniu umowy) odnieść należy się do danych wykonawcy, któremu udzielono zamówienia publicznego;
  • ust. 4 pkt 5 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP (sekcja IV pkt 4 ogłoszenia o wykonaniu umowy) określić należy natomiast wartości umowy, tak jak to zostało wskazane w samym rozporządzeniu (co przemawia za poprawnością obranego stanowiska), wartość taką stanowi cena całkowita, podana w ofercie albo maksymalna wartość nominalna zobowiązania, jeżeli w ofercie podano cenę jednostkową lub ceny jednostkowe;
  • ust. 5 pkt 2 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP (sekcja V pkt 2 i 3 ogłoszenia o wykonaniu umowy) należy zamieścić informację o ostatecznie ustalonym terminie wykonania umowy (w tym informację, czy przedmiot umowy został wykonany w pierwotnie określonym terminie, co także przemawia za poprawnością obranego stanowiska, iż powinny w tym zakresie zostać uwzględnione dane po ewentualnych zmianach w tym zakresie);
  • ust. 5 pkt 4 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP (sekcja V pkt 5 ogłoszenia o wykonaniu umowy) uwzględnić należy łączną wartość wynagrodzenia, które zostało wypłacone z tytułu zrealizowania umowy w ujęciu całościowym, zatem z uwzględnieniem ewentualnych zmian umowy, które powodowały także zmiany w wynagrodzeniu wykonawcy.

 

TERMIN WYKONANIA UMOWY

Zagadnienia problematyczne związane z treścią ogłoszenia o wykonaniu umowy wykraczają jednak poza te związane z aktualnością danych w nim wymaganych. W ramach tematyki ogłoszenia o wykonaniu umowy rozważaniom poddać należy m.in. wymóg podania: terminu wykonania umowy oraz czy umowa została wykonana w pierwotnie określonym terminie (ust. 5 pkt 2 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP – sekcja V pkt 2 i 3 ogłoszenia o wykonaniu umowy). W tym zakresie uwidaczniają się dalsze konsekwencje rozbieżnych poglądów reprezentowanych co do znaczenia pojęcia wykonania umowy. Przyjęcie każdego ze stanowisk skutkuje powstaniem kolejnych wątpliwości.   Mając na względzie wyłącznie informację o tym, czy umowa została wykonana należycie i w pierwotnie oznaczonym terminie, można byłoby przychylić się do poglądu o wykonaniu umowy tożsamym z wykonaniem świadczenia przez wykonawcę (tylko wtedy informacje te mają istotne znacznie, m.in. ze względu na możność potraktowania ogłoszenia jako dowodu należytego wykonania zamówienia przez wykonawcę). Nawet jednak w takiej sytuacji aktualizuje się problem z identyfikacją, czy właściwe jest przyjęcie za wykonanie umowy faktycznego wykonania świadczenia przez wykonawcę, czy może momentu dokonania odbioru lub uznania za wykonane świadczenia wykonawcy przez zamawiającego.

W opinii autora wykonanie umowy w kontekście art. 448 p.z.p., a tym samym ogłoszenia o wykonaniu umowy, rozumieć należy jako spełnienie świadczenia zarówno przez wykonawcę, jak i zamawiającego. Tak też powinien być postrzegany termin wykonania umowy. Pod pojęciem pierwotnego terminu wykonania umowy rozumieć należy w związku z tym termin pierwotny (wynikający z pierwotnie zawartej umowy o zamówienie publiczne) dla spełnienia świadczeń z umowy. Przy przyjęciu poglądu o wykonaniu umowy wraz ze spełnieniem świadczeń zarówno przez zamawiającego, jak i wykonawcę uwidacznia się jednak ograniczenie użyteczności takowych danych. Wskazane zatem jest zamieszczenie informacji dotyczących terminu wykonania umowy w ramach informacji dodatkowych – sekcja VI ogłoszenia o wykonaniu umowy z rozbiciem na świadczenie zamawiającego i świadczenie wykonawcy. Zabieg taki ma na celu usunięcie wątpliwości co do informacji podanych w ogłoszeniu.   Nadto wyrażany jest pogląd, iż pod pojęciem „wykonania umowy w pierwotnym terminie” należy rozumieć wykonanie tejże w terminie zakreślonym w umowie zawartej w wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (bez uwzględnienia ewentualnych aneksów dotyczących zmiany terminu). Za poprawnością takiej tezy przemawiać ma użycie przez ustawodawcę sformułowania „pierwotnym” przy określeniu terminu wykonania umowyP. Wójcik, Zakończenie realizacji umowy w sprawie zamówienia – odpowiedzi na pytania ze szkolenia, Lex 2022. Zob. także UZP, PZP – pytania i odpowiedzi – ogłoszenie o wykonaniu umowy, Jak rozumieć pojęcie „wykonania umowy”, o którym mowa w art. 448 ustawy Pzp?, https://www.gov.pl/web/uzp/pzp---pytania-i-odpowiedzi---ogloszenie-o-wykonaniu-umowy (dostęp: 16.02.2024 r.).. W tej kwestii należy przychylić się do takiego stanowiska. W polu dotyczącym pierwotnego terminu wykonania umowy należy uwzględnić termin wynikający z pierwotnego brzmienia umowy.

 

WYNAGRODZENIE WYPŁACONE Z TYTUŁU ZREALIZOWANEJ UMOWY

Zagadnieniem problematycznym jest również, co powinno zostać wpisane w ogłoszeniu o wykonaniu umowy w pozycji dotyczącej łącznej wartości wynagrodzenia wypłaconej z tytułu zrealizowanej umowy (ust. 5 pkt 4 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP – sekcja V pkt 5 ogłoszenia o wykonaniu umowy). Także w tym przypadku stanowisko może być różne w zależności od tego, do jakiego rozumienia pojęcia wykonania umowy w kontekście   art. 448 p.z.p. przychyla się zamawiający. W przypadku gdy zamawiający uznaje, iż do wykonania umowy dochodzi wraz z wykonaniem świadczenia przez obie strony, w sekcji V pkt 5 poda kwotę wypłaconą faktycznie na rzecz wykonawcy w związku z realizacją przez niego świadczenia. W tym kontekście jednak podnosi się, iż pod pojęciem kwoty wypłaconej nie należy rozumieć kwoty wypłaconej w technicznym rozumieniu tego pojęcia. Wystarczy zaakceptowanie do wypłaty określonej kwoty, samo dokonanie płatności jest w tym przypadku wyłącznie czynnością o charakterze technicznymP. Wójcik, Zakończenie…. Zamawiający może także przyjąć, iż wykonanie umowy jest równoznaczne ze spełnieniem świadczenia przez wykonawcę. W tym przypadku termin z art. 448 p.z.p. będzie biegł, pomimo tego iż nie doszło jeszcze do uiszczenia wynagrodzenia przez zamawiającego. Może zatem dojść do sytuacji, gdy w celu dochowania 30-dniowego terminu zamawiający będzie zmuszony zamieścić ogłoszenie jeszcze przed dokonaniem zapłaty na rzecz wykonawcy, a tym samym wypełnić w ogłoszeniu pole dedykowane dla kwoty wypłaconej wykonawcy. Reprezentowane jest jednak stanowisko, iż w przypadku, gdy wystąpi brak możliwości uwzględnienia przez zamawiającego w treści ogłoszenia o wykonaniu umowy niezbędnych, wymaganych informacji (danych), publikacja ogłoszenia powinna nastąpić niezwłocznie po ziszczeniu się okoliczności pozwalających na udostępnienie tych informacji w treści ww. ogłoszeniaTak UZP, PZP – pytania i odpowiedzi – ogłoszenie o wykonaniu umowy, Jak rozumieć…. W opinii autora, jak już podnoszono, wykonanie umowy powinno być rozumiane jako spełnienie świadczeń wynikających z umowy przez obie strony. W ramach ogłoszenia o wykonaniu umowy wymagane jest podanie kwoty wypłaconej, uzasadnione jest zatem wymaganie, by suma ta rzeczywiście została wypłacona wykonawcy. Nie jest wystarczające uznanie przez zamawiającego, iż dana kwota jest należna wykonawcy.

Samodzielne przesuwanie terminu dla zamieszczenia ogłoszenia w zależności od posiadanych danych należy uznać za niedopuszczalneZob. M. Michta, Ogłoszenie…, s. 110 co do zagadnienia dowolnego przesuwania przedmiotowego terminu.. Wątpliwości co do tego, jaką wartość należy podać w zakresie kwoty wypłaconej w ramach wynagrodzenia wykonawcy, mogą także pojawić się w przypadku, gdy z wynagrodzenia tegoż dokonano potrąceń, przykładowo naliczonych kar umownych.   Reprezentowane jest stanowisko, zgodnie z którym podać należy kwotę wynagrodzenia bez odliczenia z tejże kwoty dokonanych potrąceń. Argumentuje się, iż potrącenie jest wyłącznie sposobem realizacji kary umownej, która może zostać uregulowana także przykładowo po wezwaniu do jej zapłaty lub potrącona z zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Potrącenia nie wpływają zatem na treść informacji podanej w ramach wynagrodzenia wypłaconego wykonawcyP. Wójcik, Zakończenie…. Podnosi się jednak także, iż w ramach ogłoszenia wpisać należy łączną wartość wynagrodzenia wypłaconą z tytułu zrealizowanej umowy, co sugeruje, iż podana kwota ma odzwierciedlać realnie przekazane na rzecz wykonawcy wynagrodzenie. W związku z powyższym, jeśli w stosunku do wykonawcy naliczone i potrącone z należnego wykonawcy wynagrodzenia (w związku z realizacją umowy) zostały kary umowne (lub inna należność podlegająca potrąceniu), należy podać kwotę po potrąceniuUZP, PZP – pytania i odpowiedzi – ogłoszenie o wykonaniu umowy, Czy w ogłoszeniu o wykonaniu umowy, wskazując łączną wartość wynagrodzenia wypłaconą z tytułu zrealizowanej umowy należy uwzględnić ewentualne potrącenia (np. z tytułu nałożonych kar umownych)?, https://www.gov.pl/web/uzp/pzp---pytania-i-odpowiedzi---ogloszenie-o-wykonaniu-umowy (dostęp: 16.02.2024 r.).. Ponownie w tym przypadku powstają duże wątpliwości co do prawidłowego rozwiązania. Z jednej strony mając na względzie celowość pozyskanych danych, zamawiający powinien podać całkowitą kwotę należną do wpłaty wykonawcy w związku ze spełnieniem przez niego świadczenia – w tym też przypadku podana kwota stanowi potwierdzenie kwoty z wykazu robót budowlanych lub usług/dostaw. Jednakże literalne brzmienie regulacji przeczy takowemu stanowisku. We wzorze ogłoszenia o wykonaniu wymagane jest podanie „łącznej wartości wynagrodzenia wypłaconej z tytułu zrealizowanej umowy”. Osobiście przychylam się do drugiego ze stanowisk, zgodnie z literalnym brzmieniem w omawianym polu wpisać należy wynagrodzenie, które zostało faktycznie wypłacone na rzecz wykonawcy. Niezależnie od obranego poglądu wydaje się, iż bezpiecznym dla zamawiającego rozwiązaniem w przypadku występowania różnicy między kwotą należną do wypłaty z tytułu spełnienia świadczenia przez wykonawcę a kwotą wypłaconą mu po potrąceniu należności wierzytelności wzajemnych zamawiającego, jest uwzględnienie takowego stanu rzeczy i opisanie go w informacjach dodatkowych w ramach ogłoszenia. Takie podejście sprzyja transparentności i jednoznaczności podawanych danych.

 

NALEŻYTE WYKONANIE

W ogłoszeniu o wykonaniu umowy zamawiający jest obowiązany podać także informację dotyczącą tego, czy umowa została wykonana należycie (ust. 5 pkt 5 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP, sekcja V pkt 6 ogłoszenia o wykonaniu umowy). Ponownie mogą wystąpić wątpliwości ze względu na brak konkretyzacji wymaganej informacji co do jej zakresu – wykonania świadczenia należycie przez zamawiającego lub wykonawcę bądź też zarówno zamawiającego, jak i wykonawcę. W tym przypadku zamawiający powinien odnieść się do umowy jako całości, a w ramach informacji dodatkowych zamieścić dane dotyczące należytego wykonania świadczenia przez wykonawcę, to ta informacja mając na względzie reżim zamówień publicznych, ma dalszą użyteczność.  Nadto stosownie do treści § 9 ust. 1 pkt 1 oraz 2 rozporządzenia w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcyRozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23.12.2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz.U z 2020 r. poz. 2415). w celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji dotyczących zdolności technicznej lub zawodowej, zamawiający może, w zależności od charakteru, znaczenia, przeznaczenia lub zakresu robót budowlanych, dostaw lub usług, żądać wymienionych w rozporządzeniu podmiotowych środków dowodowych, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów, może przedstawić inne dokumenty.  Potwierdzenie należytego wykonania zamówienia może być zatem wykazywane nie tylko za pomocą referencji, ale także różnych innych dokumentów. Ustawodawca pozostawił wykonawcom dowolność co do ich formy i treści, z zastrzeżeniem jednak, że w każdym przypadku z dokumentu takiego powinno wynikać wykonanie przedmiotu świadczenia zgodnie z przyjętym zobowiązaniem umownym (należyte wykonanie zamówienia). Podnosi się, iż innym dokumentem w rozumieniu § 9 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia może być również ogłoszenie o wykonaniu umowy, jeśli zakres informacji w nim zawartych świadczy o spełnieniu wymogu. Podkreśla się przy tym, iż dokumenty wymienione w rozporządzeniu zawsze podlegają ocenie zamawiającego co do potwierdzenia spełnienia poprzez treści w nich zawarte warunków udziału w danym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, w zakresie posiadanej zdolności technicznej lub zawodowejUZP, PZP – pytania i odpowiedzi – ogłoszenie o wykonaniu umowy, Czy treść ogłoszenia o wykonaniu umowy może potwierdzać należyte wykonanie umowy?, https://www.gov.pl/web/uzp/pzp---pytania-i-odpowiedzi---ogloszenie-o-wykonaniu-umowy (dostęp: 16.02.2024 r.)..

W kontekście informacji co do należytego wykonania umowy zamawiający zobowiązany jest zatem ocenić w ramach ogłoszenia o wykonaniu umowy, czy umowa została wykonana należycie (ust. 5 pkt 5 załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP, sekcja V pkt 6 ogłoszenia o wykonaniu umowy), przy czym rozporządzenie nie definiuje stopnia tej należytości. Przy uwzględnieniu specyfiki świadczenia zamawiającego aspekt należytego wykonania będzie co do zasady oceniany w kontekście spełnienia świadczenia przez wykonawcę (z zastrzeżeniem jak powyżej, iż co do zasady w polu dotyczącym należytego wykonania oceniane jest wykonanie całej umowy). Wszelkie wątpliwości w tym zakresie powinny znaleźć odzwierciedlenie w informacjach dodatkowych ogłoszenia.  Formułowane jest stanowisko, iż w zakresie interpretacji pojęcia należytego wykonania co do świadczenia wykonawcy można dokonać takiej oceny przez pryzmat przesłanki wykluczenia z postępowania wskazanej w art. 109 ust. 1 pkt 7 p.z.p. Zarówno na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych, jak i dyrektywy 2014/24/UE sankcjonowana prawnie nie jest każda nienależytość, ale nienależytość uporczywa i znacząca oraz skutkująca istotnymi konsekwencjami w kontekście umowyTak E. Ropka, Obowiązki sprawozdawcze zamawiającego, „ZP Doradca” 2021/3, s. 18 i n., Legalis.. Wydaje się, iż w tym przypadku zasadne jest odwołanie do regulacji art. 109 ust. 1 pkt 5 i 7 p.z.pUnormowanie to dotyczy fakultatywnych przesłanek wykluczenia z postępowania, które mogą być przydatne w ocenie należytego wykonania umowy. Zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 5 p.z.p. z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może wykluczyć wykonawcę, który w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, co podważa jego uczciwość, w szczególności gdy wykonawca w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą stosownych dowodów. Natomiast zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 7 p.z.p. wykluczenie może zostać zastosowane co do wykonawcy, który z przyczyn leżących po jego stronie w znacznym stopniu lub zakresie nie wykonał lub nienależycie wykonał albo długotrwale nienależycie wykonywał istotne zobowiązanie wynikające z wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego lub umowy koncesji, co doprowadziło do wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy, odszkodowania, wykonania zastępczego lub realizacji uprawnień z tytułu rękojmi za wady..

Wyrażany jest pogląd, iż zamawiający w zakresie oceny należytego wykonania świadczenia przez wykonawcę powinien cechować się wysoką ostrożnością. Wskazanie bowiem na nienależyte wykonanie może wywołać dla wykonawcy określone skutki. W sytuacji, gdy należyta realizacja zamówienia jest kwestią sporną, zasadne jest, aby zamawiający zawarł wyczerpującą informację w tym zakresie w sekcji VI ogłoszenia zatytułowanej „Informacje dodatkowe”Tak A. Hryc-Ląd (w:) A. Hryc-Ląd, A. Smerd, Nowe…. Założenie takie jest tym bardziej trafne, jeżeli traktować informację podaną w ogłoszeniu o wykonaniu umowy w zakresie należytego wykonania świadczenia wykonawcy jako tożsamą dla referencji wystawianych wykonawcy. Zamieszczenie informacji o nienależytym wykonaniu umowy przez wykonawcę będzie w tym zakresie równoznaczne z negatywnymi referencjami dla tegoż. Nadto wyrażany jest słuszny pogląd, iż przy uwzględnieniu realizacji celu regulacji art. 448 ustawy p.z.p. wystąpienie sporu między wykonawcą a zamawiającym dotyczącego prawidłowości wykonania umowyPrzykładowo w zakresie prawidłowości wykonania umowy, a co za tym idzie – ustalenia należnego wynagrodzenia i ewentualnego nałożenia kar umownych., nawet w sytuacji skierowania sporu na drogę sądową, nie powinno wstrzymywać realizacji przez zamawiającego obowiązku zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy .

 

UMOWA ZAWARTA NA CZAS NIEOZNACZONY

W kontekście ogłoszenia o wykonaniu umowy warto odnieść się również do tematyki umów zawieranych na czas nieoznaczony. Zasadą jest, iż umowy dotyczące zamówień publicznych zawiera się na czas oznaczony (art. 434 ust. 1 p.z.p.). Jednakże w ściśle określonych przypadkach ustawodawca uregulował możliwość zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego na czas nieoznaczonyKatalog enumeratywny został uregulowany w art. 435 p.z.p.. Podnosi się, iż w przypadku umów na czas nieoznaczony nie dochodzi do wykonania umowy rozumianego jako całościowe wykonanie określonego świadczenia wynikającego z postanowień umowy. Świadczenie wykonawcyA tym samym także odpowiadające mu świadczenie zamawiającego. w tej sytuacji w ramach umów na czas nieoznaczony ma charakter powtarzalny, wykonywane jest nieprzerwanie w stały sposób. Obowiązek zamieszczenia ogłoszenia dotyczy umów wykonanych, a więc finalnie zakończonych, zatem w zakresie umów zawartych na czas nieoznaczony zamawiający nie jest zobligowany do zamieszczenia w BZP takiego ogłoszenia, z zastrzeżeniem aktualizacji takowego obowiązku w przypadku zakończenia bytu prawnego umowy. Na poparcie takiego stanowiska podnosi się, iż treść wymagana w części IV pkt 2 ogłoszenia – okres, na jaki zawarta została umowa (załącznik nr 7 do rozporządzenia w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w BZP) określona w sekcji IV pkt 2 ogłoszenia o wykonaniu umowy jako wymóg podania okresu realizacji zamówienia, potwierdza powyższe. Pogląd taki znajduje uzasadnienia także w wymogu podania terminu wykonania umowy (sekcja V pkt 2 ogłoszenia o wykonaniu umowy) wraz ze stwierdzeniem, czy umowę wykonano w pierwotnie określonym terminie (sekcja V pkt 3 ogłoszenia o wykonaniu umowy). Wymienionych okoliczności nie da się określić w kontekście umów zawartych na czas nieoznaczony, z wyjątkiem sytuacji zakończenia bytu tychże umówUZP, PZP – pytania i odpowiedzi – ogłoszenie o wykonaniu umowy, Czy istnieje obowiązek zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy w przypadku umów zawartych na czas nieoznaczony?, https://www.gov.pl/web/uzp/pzp---pytania-i-odpowiedzi---ogloszenie-o-wykonaniu-umowy (dostęp: 16.02.2024 r.)..

 

PODZIAŁ NA CZĘŚCI PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

Zagadnieniem, które warto rozważyć w kontekście ogłoszenia o wykonaniu umowy, jest także podział przedmiotu zamówienia na części. W tym zakresie wątpliwości mogą powstawać co do tego, czy w przypadku jednego przedmiotu zamówienia – aczkolwiek podzielonego na części – powinno się traktować łącznie zawarte w wyniku rozstrzygnięcia postępowania umowy, zatem zamieszczać jedno ogłoszenie o wykonaniu umowy. W takiej sytuacji zauważyć należy, iż ogłoszenie dotyczy wykonania umowy, a nie realizacji przedmiotu zamówienia podlegającego łącznemu szacowaniu. Z treści art. 448 p.z.p. wynika, że ogłoszenie umieszcza się w terminie 30 dni od dnia wykonania umowy, a nie wykonania zamówienia łącznie szacowanego. Zamawiający winien zatem zamieszczać ogłoszenie o wykonaniu każdej umowy w poszczególnych częściach składających się na dane zamówienieA. Baranowska, Czy ogłoszenie o wykonaniu umowy w postępowaniu podzielonym na części, należy zamieścić dla każdej części osobno, jeżeli każda część ma inny termin realizacji i zawarto cztery oddzielne umowy?, Lex 2021, QA 1773328.. Informacje zawarte w ogłoszeniach o wykonaniu umowy zamieszczonych dla poszczególnych umów powinny być zindywidualizowane. W przypadku, gdy przedmiot zamówienia został podzielony na części, dla wykonania każdej z tychże części, dla której zawarta została odrębna umowa, powinno się zamieścić osobne ogłoszenie o wykonaniu umowyPor. P. Wójcik, Zakończenie… Autor zwraca uwagę na przypadek, gdy wyodrębnienie umów stanowi tylko zabieg techniczno-organizacyjny..  W przypadku gdy przedmiot zamówienia został podzielony na części, co do których zawarto oddzielne umowy, każda z tych umów stanowi odrębny byt prawny. Umowa zawarta dla danej części pozostaje zatem bez wpływu na inne umowy, które dotyczą pozostałych części. Odrębność umów dotyczy również ogłoszeń o wykonaniu umowy. Nawet to, iż źródłem dla umów było jedno postępowanieAczkolwiek nie musi być tak w każdym przypadku – podział na części może skutkować prowadzeniem odrębnych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego., nie determinuje ich powiązań w zakresie obliczania terminu i samego zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy. Terminy publikacji ogłoszeń o wykonaniu umów dla poszczególnych umów zawartych w wyniku rozstrzygnięcia tego samego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego mogą być zróżnicowane (w zależności od uwarunkowań konkretnej umowy)A. Szyszkowski, Ogłoszenie o wykonaniu umowy, Legalis 2021. Autor jako termin wykonania umowy uznaje datę odbioru realizacji poszczególnych umów..   Za poprawnością takiego toku rozumowania przemawia również to, iż wątpliwości nie powstają, gdy łącznie szacowane zamówienie jest udzielane w podziale na części, z których to części każda bądź niektóre udzielane są w odrębnych postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Nadto warto zauważyć, iż w ramach systemu e-zamówieniahttps://ezamowienia.gov.pl/pl/ możliwe jest opublikowanie kilku ogłoszeń o wykonaniu umowy, które to umowy zostały zawarte w toku jednego postępowania – odrębnie dla każdej z części. Taka możliwość aktualizuje się tylko w sytuacji, gdy na każdą część zamówienia została zawarta oddzielna umowa w sprawie zamówienia publicznego. W sytuacji natomiast, gdy zamawiający zawarł jedną umowę dotyczącą kilku części zamówienia, możliwe jest opublikowanie jednego ogłoszenia (jedna umowa – jedno ogłoszenie)UZP, PZP – pytania i odpowiedzi – ogłoszenie o wykonaniu umowy, Od którego momentu należy liczyć 30 dniowy termin na zamieszczenie ogłoszenia o wykonaniu umowy w przypadku, gdy zamówienie podzielone jest na części?, https://www.gov.pl/web/uzp/pzp---pytania-i-odpowiedzi---ogloszenie-o-wykonaniu-umowy (dostęp: 16.02.2024 r.)..  Od podziału na części zamówienia, dla których mają być zawarte oddzielne umowy, należy odróżnić sytuację, gdy realizacja przedmiotu zamówienia jest podzielona na etapy. Ukończenie jednego z etapów wykonania przedmiotu umowy nie jest równoznaczne z wykonaniem całości przedmiotu umowy, a w konsekwencji zakończenie jednego etapu umowy nie skutkuje obowiązkiem publikacji ogłoszenia o wykonaniu umowyB. Kardas, Czy zakończenie jednego etapu umowy skutkuje obowiązkiem publikacji w BZP ogłoszenia o wykonaniu umowy?, Lex 2022, QA 2072741. Zob. także UZP, PZP – pytania i odpowiedzi – ogłoszenie o wykonaniu umowy, Od którego momentu…, https://www.gov.pl/web/uzp/pzp---pytania-i-odpowiedzi---ogloszenie-o-wykonaniu-umowy (dostęp: 16.02.2024 r.)..

 

WSPÓLNY ZAMAWIAJĄCY

W perspektywie ogłoszenia o wykonaniu umowy zagadnieniem wartym analizy jest występowanie w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wspólnego zamawiającego. Zgodnie z art. 38 ust. 1 p.z.p. zamawiający mogą wspólnie przygotować lub przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia lub zorganizować konkurs, udzielić zamówienia, zawrzeć umowę ramową, ustanowić dynamiczny system zakupów lub udzielić zamówienia na podstawie umowy ramowej lub zamówienia objętego dynamicznym systemem zakupów. W takim przypadku zamawiający zobowiązani są do zawarcia porozumienia (art. 38 ust. 2 p.z.p.). Kryterium umożliwiającym określenie podmiotu zobligowanego do zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy jest w tym przypadku podmiot udzielający zamówienia. W zależności od tego, jak rozwiązane zostało udzielenie zamówienia – czy umowę zawiera każdy z zamawiających, czy może jednemu z zamawiających przyporządkowano udzielenie zamówienia, tak też przypisany zostaje obowiązek zamieszczenia ogłoszenia zart. 448 p.z.p.Por. M. Wolski, Kto powinien zamieścić ogłoszenie o udzieleniu zamówienia oraz o wykonaniu umowy w przypadku, gdy zamówienie udzielane jest na podstawie porozumienia kilku podmiotów, spośród których wyznaczono jednego zamawiającego upoważnionego do przeprowadzenia postępowania i udzieleniu zamówienia wybranemu wykonawcy?, Lex 2023, QA 2171464. Ogłoszenie o wykonaniu umowy zamieszcza zatem w BZP zamawiający, który zawarł umowę w sprawie zamówienia publicznego, a nie zamawiający prowadzący wspólne postępowanie o udzielenie zamówienia w imieniu i na rzecz kilku zamawiających, ale niezawierający w ich imieniu i na ich rzecz umowy. Obowiązek zamieszczenia ogłoszenia z art. 448 p.z.p. dotyczy bowiem zamawiającego, który jest stroną umowy w sprawie zamówienia publicznego. W przypadku, gdy postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone jest w imieniu i na rzecz kilku zamawiających przez jednego z tych zamawiających, umowa zawierana jest natomiast przez każdego z zamawiających odrębnie, podmiotem odpowiedzialnym za wykonanie umowy, a następnie za publikację ogłoszenia o wykonaniu umowy, jest każdy z zamawiających w odniesieniu do zawartej przez siebie umowyPor. A. Kurowska, Który podmiot jest zobowiązany do publikacji ogłoszenia o wykonaniu umowy w Biuletynie Zamówień Publicznych?, Lex 2021, QA 1807673.. Warto tylko odnotować, iż było artykułowane stanowisko odmienne, zgodnie z którym obowiązek zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy, o którym mowa w art. 448 p.z.p., spoczywa na podmiocie, który przeprowadził postępowanieUZP, PZP – pytania i odpowiedzi – ogłoszenie o wykonaniu umowy, Kto zamieszcza ogłoszenie o wykonaniu umowy – podmiot, który prowadził postępowanie, czy ten, który podpisał umowę?, https://www.gov.pl/web/uzp/pzp---pytania-i-odpowiedzi---ogloszenie-o-wykonaniu-umowy (dostęp: 29.06.2023 r.). Aktualnie treść ta została usunięta ze strony UZP. . Stanowiska takiego nie można jednak uznać za poprawne. Akceptacja takiego poglądu oznaczałaby, że ogłoszenie o wykonaniu umowy zamieszcza zamawiający, który przeprowadził postępowanie, nawet jeśli umowę w sprawie zamówienia publicznego zawarł inny zamawiający.

 

DYSCYPLINA FINANSÓW PUBLICZNYCH

Brak zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy lub jego nieterminowe zamieszczenie stanowi naruszenie art. 448 p.z.p. W kwestii odpowiedzialności za takowe zaniechanie należy odwołać się do unormowań zawartych w ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznychUstawa z 17.12.2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 104 ze zm.), dalej: u.o.n.d.f.. Zgodnie z art. 17 ust. 1   pkt 5 u.o.n.d.f. naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niezgodne z przepisami o zamówieniach publicznych nieprzekazanie do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub niezamieszczenie w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenia o zamówieniu, ogłoszenia o ustanowieniu systemu kwalifikowania wykonawców, ogłoszenia o sprostowaniu, zmianach lub dodatkowych informacjach odnośnie do takich ogłoszeń, ogłoszenia o udzieleniu zamówienia, ogłoszenia o wyniku postępowania lub ogłoszenia o wykonaniu umowy.   W kontekście powyższego unormowania rozważaniom należy poddać zakres zastosowania regulacji – czy ma ona zastosowanie wyłącznie w sytuacji braku zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy, czy może także w sytuacji, gdy ogłoszenie zostało wprawdzie zamieszczone, ale miało to miejsce już po upływie 30-dniowego terminu określonego w art. 448 p.z.pW tym kontekście jeszcze bardziej uwypukla się istotność zagadnienia poprawnego zdefiniowania terminu wykonania umowy.. Wyrażany jest pogląd, iż w przypadku niezamieszczenia ogłoszenia   z art. 448 p.z.p. w przewidzianym ku temu terminie zamawiający powinien niezwłocznie zamieścić przedmiotowe ogłoszenie, gdyż zgodnie z brzmieniem przepisu odpowiedzialności podlega brak dokonania przedmiotowej czynności, a nie jej nieterminowośćK. Wrona, Czy brak publikacji w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenia o wykonaniu umowy, stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych?, Lex 2022, QA 1913676. Zob. także M. Falkowska, Jakie konsekwencje grożą zamawiającemu, który nie opublikuje ogłoszenia o wykonaniu umowy?, Lex 2021, QA 1808254.. Za takim stanowiskiem przemawia literalna treść regulacji zawartej   w art. 17 ust. 1 pkt 5 u.o.n.d.f. Unormowanie odnosi się do niezamieszczenia ogłoszenia, a nie jego nieterminowego zamieszczenia. W przypadku gdyby celem ustawodawcy było spenalizowanie nieterminowego zamieszczenia ogłoszenia, winno być to w sposób jednoznaczny określone w przepisie. Przepis o charakterze karnym, sankcyjnym nie może być interpretowany rozszerzającoPor. orzeczenie GKO z 29.03.2018 r., BDF1.4800.8.2018, https://mf-arch2.mf.gov.pl/c/document_library/get_file?uuid=4e661e52-6d63-4ddc-a269-07f5c3b81d98&groupId=764034 (dostęp: 16.02.2024 r.). W orzeczeniu tym Główna Komisja Odwoławcza odniosła się do przypadku nieterminowego zamieszczenia ogłoszenia o udzieleniu zamówienia (omyłkowo w treści orzeczenia w niektórych jego miejscach funkcjonuje jednak zamiennie sformułowanie „ogłoszenie o zamówieniu”). Skład orzekający w kontekście ogłoszenia o udzieleniu zamówienia, które zostało nieterminowo zamieszczone, podważa również naruszenie zasad zamówień publicznych, argumentując to brakiem wpływu nieterminowego zamieszczenia ogłoszenia o udzieleniu zamówienia na krąg wykonawców. Zastrzeżono jednak, iż teza taka jest słuszna w konkretnych okolicznościach i w trybie (wtedy) przetargowym. W przypadku innych ogłoszeń teza taka nie będzie znajdowała uzasadnienia ze względu na zniweczenie celu i istoty ogłoszenia poprzez jego nieterminowe zamieszczenie. Zob. orzeczenie GKO z 27.11.2017 r., BDF1.4800.90.2017, https://mf-arch2.mf.gov.pl/c/document_library/get_file?uuid=0aa4a902-9e36-4bcd-8030-5c48e5466dac&groupId=764034 (dostęp: 16.02.2024 r.)..

Reprezentowany jest również pogląd, iż zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 u.o.n.d.f. brak zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Podkreśla się jednak, iż nawet po terminie należy ogłoszenie zamieścić, wprawdzie art. 17 ust. 1a u.o.n.d.f. nie znajdzie w tym przypadku zastosowania, ale gdy sytuacja taka będzie miała charakter jednorazowy czy sporadyczny, to komisja orzekająca może odstąpić od wykonania karyM. Mikulska-Nawacka, Jakie ogłoszenia w BZP są obligatoryjne a jakie fakultatywne, w przypadku postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki w progach krajowych?, Lex 2023, QA 2154871.. Z przedstawionych poglądów za prawidłowy uznać należy pierwszy. Regulacja o charakterze sankcyjnym nie powinna być rozszerzana na przypadki niewymienione precyzyjnie w jej treści. Unormowanie z art. 17 ust. 1 pkt 5 u.o.n.d.f. odnosi się do sytuacji, gdy zamawiający pomimo obowiązku wynikającego z art. 448 p.z.p. nie dokonał zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy. W treści regulacji ustawodawca nie zdecydował się na doprecyzowanie, iż brak zamieszczenia ogłoszenia przez zamawiającego jest czynem naruszającym dyscyplinę finansów publicznych niezależnie od późniejszego zamieszczenia, a decydujący jest brak zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy w terminie wynikającym z art. 448 p.z.p. Można by wprawdzie argumentować, że już brak zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy w 30-dniowym terminie jest czynem naruszającym dyscyplinę finansów publicznych, penalizowane jest przecież niezgodne z przepisami o zamówieniach publicznych (zatem niezgodne z art. 448 p.z.p. – poza terminem) niezamieszczenie ogłoszenia o wykonaniu umowy. Wydaje się jednak, iż zamieszczenie późniejsze uniemożliwia zastosowanie tego przepisu – ogłoszenie zostało zamieszczone. W przypadku gdyby celem ustawodawcy było objęcie art. 17 ust. 1 pkt 5 u.o.n.d.f. także sytuacji, gdy ogłoszenie zostało zamieszczone, jednakże uczyniono to po terminie wynikającym z art. 448 p.z.p., powinno zostać to uregulowane poprzez jednoznaczne unormowanie.

 

STRUKTURA ORGANIZACYJNA ZAMAWIAJĄCEGO

Unormowanie przez ustawodawcę obowiązku zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy skutkuje koniecznością wyznaczenia w ramach struktury organizacyjnej zamawiającego komórki właściwej dla stwierdzenia, iż zaktualizowały się przesłanki dla zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy, oraz dokonania czynności zamieszczenia tegoż.   W większości przypadków ogłoszenia z zakresu zamówień publicznych co do zasady są przygotowywane i przekazywane do publikacji lub publikowane przez pracowników zajmujących się prowadzeniem procedury z zakresu udzielania zamówień publicznych. Obowiązek przygotowania i zamieszczenia lub przekazania do publikacji takowych ogłoszeń nieodłącznie jest bowiem związany z procedurą udzielania zamówień publicznych. Jednakże w zakresie ogłoszenia o wykonaniu umowy występują pewne swoistościZob. E. Ropka, Obowiązki…, s. 18 i n., Legalis.. Co do zasady bowiem czynności związane z realizacją umowy przypisane są komórce właściwej pod względem merytorycznym dla realizowanego zadania, a nie osobom odpowiedzialnym za prowadzenie procedury udzielania zamówień publicznych (występują także sytuacje, gdy w ramach jednej komórki organizacyjnej poszczególne osoby zajmują się przygotowaniem i prowadzeniem procedury o udzielenie zamówienia publicznego, a inne realizacją udzielonych zamówień). Ogłoszenie o wykonaniu umowy stanowi ogłoszenie z zakresu zamówień publicznych, ale bezpośrednio związane jest ze zdarzeniami, które nastąpiły już po zakończeniu procedury udzielania zamówień publicznych. Z tego też względu konieczne jest, by zadania związane ze stwierdzeniem aktualizacji przesłanek dla zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy, przygotowaniem oraz zamieszczeniem ogłoszenia o wykonaniu umowy zostały jednoznacznie przyporządkowane w ramach struktury zamawiającegoE. Ropka, Obowiązki…, s. 18 i n., Legalis..

Kwestie organizacyjne w zakresie przygotowania i zamieszczania ogłoszenia o wykonaniu umowy zależą od decyzji zamawiającego. Zadanie to może zostać przypisane komórce organizacyjnej odpowiedzialnej za prowadzenie procedury udzielania zamówień publicznych, jak i komórce organizacyjnej zajmującej się realizacją zamówienia. Jednakże należy mieć na względzie, iż wykonanie zadania związanego z przygotowaniem i zamieszczeniem ogłoszenia o wykonaniu umowy wiąże się m.in. z dostępem do platformy e-zamówienia, za pośrednictwem której zamieszcza się ogłoszenia o wykonaniu umowyZob. A. Hryc-Ląd (w:) A. Hryc-Ląd, A. Smerd, Nowe….. W przypadku gdy przygotowanie i publikacja ogłoszeń o wykonaniu umowy przypisana zostaje komórce organizacyjnej zajmującej się procedurą związaną z udzielaniem zamówień publicznych, w ramach struktur zamawiającego powinien zostać uregulowany także obowiązek przekazywania w stosownym czasie informacji o wykonaniu umowy do komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za udzielanie zamówień, tak by umożliwić przygotowanie i zamieszczenie ogłoszenia o wykonaniu umowy z dochowaniem terminu wynikającego z art. 448 p.z.p. Nadto zważyć należy na zakres informacji, które zawarte są w ogłoszeniu o wykonaniu umowy. W zależności od tego, kto na jakim etapie nadzoruje wykonanie umowy, informacje takie powinien przekazać komórce organizacyjnej odpowiedzialnej za przygotowanie i zamieszczenie ogłoszenia o wykonaniu umowy. Istotne jest także, by dane niezbędne do wypełnienia formularza ogłoszenia zostały uwzględnione w ramach prowadzonych u zamawiającego rejestrów, zabieg taki może przyczynić się do sprawniejszego wykonywania czynności związanych z przygotowaniem treści ogłoszenia o wykonaniu umowyTak E. Ropka, Obowiązki…, s. 18 i n., Legalis. Zob. A. Szyszkowski, Ogłoszenie o zmianie… .

 

PODSUMOWANIE

Mając na względzie poczynione rozważania, zauważyć należy, iż instytucja ogłoszenia o wykonaniu umowy stanowi zagadnienie dość mocno problematyczne. W przedstawionej analizie odniesiono się do wybranych zagadnień dotyczących instytucji ogłoszenia o wykonaniu umowy, w tym: treści ogłoszenia o wykonaniu umowy, umów zawartych na czas nieoznaczony, podziału przedmiotu zamówienia na części, wspólnego zamawiającego, odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych, struktury oraz organizacji pracy w ramach zamawiającego.   W zakresie zagadnienia aktualności danych podawanych w ogłoszeniu co do zasady należy odwołać się do tytułów nadanych poszczególnym sekcjom ogłoszenia oraz zważyć na dookreślenia poczynione przez ustawodawcę co do niektórych wymaganych treści. W polach, w których należy odnieść się do wykonania umowy, na względzie należy mieć wykonanie umowy rozumiane jako spełnienie świadczeń wszystkich stron umowy, z tym zastrzeżeniem, iż w celu uzyskania precyzji w ramach informacji dodatkowych w ogłoszeniu wskazane jest zamieszczenie danych pozwalających na jednoznaczną interpretację. Mając na względzie czas, na jaki umowa zostaje zawarta, zważyć należy, że obowiązek zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy na podstawie art. 448 p.z.p. dotyczy wszystkich umów, z tym zastrzeżeniem, iż obowiązek zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy w przypadku umów na czas nieoznaczony dotyczy wyłącznie umów, których byt prawny się zakończył.   Podział na części zamówienia publicznego, w przypadku gdy poszczególne części zamówienia stanowią przedmiot odrębnych postępowań lub zamówienie udzielane jest w ramach jednego postępowania, ale zawarte zostają odrębne umowy dotyczące poszczególnych części, skutkuje powstaniem obowiązku zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy co do każdej z zawartych umów. Obowiązek ten aktualizuje się w stosunku do każdej umowy dotyczącej zamówienia publicznego, niezależnie od tego, czy przedmiot danej umowy podlegał łącznemu szacowaniu z innym zakresem przedmiotowym. W przypadku występowania wspólnego zamawiającego czynnikiem determinującym podmiotowy obowiązek zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy jest to, kto jako zamawiający zawarł umowę/umowy w wyniku postępowania prowadzonego przez wspólnego zamawiającego. Ogłoszenie o wykonaniu umowy ma obowiązek zamieścić ten zamawiający, który jest stroną danej umowy.

Nie ma natomiast uzasadnienia, by ogłoszenie o wykonaniu umowy zamieszczał zamawiający, który wprawdzie prowadził postępowanie, ale danej umowy nie zawierał.  Dochowanie obowiązku zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy jest istotne z perspektywy dyscypliny finansów publicznych – niezamieszczenie niezgodne z przepisami p.z.p. stanowi czyn naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Przedmiotowe naruszenie stanowi brak zamieszczenia ogłoszenia, nie stanowi go natomiast sytuacja, gdy ogłoszenie nie zostało zamieszczone w terminie, ale dokonano tego w późniejszym czasie.  Wprowadzenie obowiązku zamieszczania ogłoszenia o wykonaniu umowy odnosi także skutki w kontekście struktury i organizacji zamawiającego. Zamawiający powinien zadecydować, która komórka organizacyjna w ramach jego struktury będzie odpowiedzialna za przygotowanie i zamieszczanie przedmiotowego ogłoszenia, jak również uprzednie przekazywanie informacji niezbędnych do jego zamieszczenia a związanych z procesem realizacji przedmiotu zamówienia.   Jak zatem zostało uwidocznione, w wielu aspektach powstają liczne wątpliwości co do prawidłowej interpretacji uregulowań prawnych dotyczących ogłoszenia o wykonaniu umowy. Są one powodowane nieprawidłową techniką legislacyjną oraz brakiem kompleksowego podejścia ustawodawcy do zagadnienia. Ustawodawca niejednokrotnie w ramach regulacji dotyczącej ogłoszenia o wykonaniu umowy nie zachowuje jednolitości. Wykonanie umowy jest traktowane przez ustawodawcę zarówno jako spełnienie świadczenia przez wykonawcę, jak i spełnienie świadczeń przez wykonawcę oraz zamawiającego. Nadto ustawodawca przewidział dla zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowy termin liczony od dnia, którego jednoznaczne określenie ten sam ustawodawca utrudnia. Natomiast z brakiem dopełnienia obowiązku z art. 448 p.z.p. prawodawca powiązał odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Zamawiający zatem został postawiony w sytuacji, gdy nałożono na niego obowiązek, obwarowano tenże odpowiedzialnością, jednocześnie jednak uczyniono problematycznym precyzyjne dookreślenie cech tego obowiązku, od których zależne jest jego dopełnienie.   W kontekście rozważań poczynionych co do instytucji ogłoszenia o wykonaniu umowy zważyć należy także, czy cele, które przypisywane są tej regulacji, są poprzez jej stosowanie urzeczywistniane. Regulacji art. 448 p.z.p. przypisywano m.in. następujące cele: zakończenie procesu udzielenia zamówienia (nie pod względem proceduralnym, jak unieważnienie czy zawarcie umowy, a swoistej klamry); zapewnienie dostępu do informacji dotyczącej przebiegu procesu udzielania zamówienia oraz jego realizacji w jednym, publicznym publikatorze; umożliwienie kontroli nad procesem udzielania i realizacji zamówień publicznych poprzez monitorowanie wydatkowania środków publicznych, weryfikacje terminowości i poprawności realizacji przedmiotu zamówienia, analizę procesu udzielania i realizacji przedmiotu zamówienia; stanowienie impulsu dla zamawiającego dla starannego przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz dbałość o prawidłowy proces realizacji, zwiększanie świadomości zamawiających i wykonawców co do procesu udzielania i realizacji zamówień publicznych; uelastycznienie procesu weryfikacji wykonawców poprzez możność stanowienia dowodu należytego wykonania zamówieniaZob. M. Michta, Ogłoszenie…, s. 101 co do celów przypisanych regulacji ogłoszenia o wykonaniu umowy..

Mając na uwadze czynione zastrzeżenia, można mieć jednak istotne wątpliwości co do spełniania celów przypisywanych ogłoszeniu o wykonaniu umowy, uwzględniając to, jak obowiązek ten został uregulowany. Brak jednoznaczności co do wymaganych danych uniemożliwia uznanie, iż poprzez ogłoszenie o wykonaniu umowy zwiększa się transparentność, jawność procesu udzielania i wykonywania zamówień publicznych, trudno o jednoznaczne rozumienie podanych w ogłoszeniu informacji.   Tak samo jak dla zamawiającego trudna jest identyfikacja informacji, które powinny zostać podane w ogłoszeniu, tak dla podmiotów dokonujących odczytania tychże informacji problematyczna staje się ich interpretacja. Z tych samych względów trudno o uznanie, iż wskutek wprowadzenia obowiązku zamieszczania ogłoszeń o wykonaniu umowy zwiększa się świadomość podmiotów biorących udział w rynku zamówień publicznych, a proces realizacji zamówienia publicznego zostaje poddany kontroli, ewaluacji, czy też możliwa jest weryfikacja terminowości i poprawności realizacji przedmiotu zamówienia. Wątpliwości mogą powstać także co do tego, czy dane zawarte w ogłoszeniu o wykonaniu umowy mogą stanowić jednoznaczny dowód należytego wykonania zamówienia. Problematyczność uzupełnienia danych wymaganych w ogłoszeniu o wykonaniu umowy także nie wpływa pozytywnie na mobilizację zamawiających do starannego przygotowania następnych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Warto zważyć, iż podnosi się, że zakres informacji wymaganych w treści ogłoszenia o wykonaniu umowy jest stosunkowo obszerny. Stan taki skutkować ma obciążeniem zamawiającego dodatkową pracą o charakterze stricte statystycznym. Pomimo powyższego ustawodawca nie uregulował jednak żadnej możliwości odstąpienia od zamieszczenia ogłoszenia o wykonaniu umowyTak A. Hryc-Ląd (w:) A. Hryc-Ląd, A. Smerd, Nowe…..

Nadmienić można, iż nie w pełni prawidłowy jest także argument dotyczący zwiększenia transparentności oraz skomasowania danych dotyczących postępowania o udzielenie zamówienia, realizacji umowy w ramach jednego publicznego publikatora – Biuletynu Zamówień Publicznych, poprzez regulację art. 448 p.z.p. Zwrócić należy uwagę na fakt, że nie dzieje się tak w przypadku, gdy zamówienie jest udzielane w reżimie przepisów właściwych dla postępowań o wartości powyżej progów unijnych, bowiem miejscem publikacji ogłoszeń w takim przypadku co do zasady jest Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej. Z uwagi na brak wyjątków od stosowania art. 448 p.z.p., obowiązek zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenia o wykonaniu umowy aktualizuje się dla zamawiającego niezależnie od trybu zawartej umowy ani wartości zamówieniaTak też M. Kopacka-Biculewicz, Czy obowiązek zamieszczenia w BZP ogłoszenia o wykonaniu umowy jest zależny od trybu zawartej umowy oraz wartości zamówienia?, Lex 2021, QA 1739353.. Pomimo negatywnych spostrzeżeń dotyczących uregulowania instytucji ogłoszenia o wykonaniu umowy warto zauważyć, iż sam zamysł wprowadzenia tejże instytucji nie może zostać jednoznacznie negatywnie oceniony. W przypadku gdyby ustawodawca wykazał się większą dbałością, tworząc regulację dotyczącą ogłoszenia, instytucja ogłoszenia mogłaby stanowić dla zamawiającego realny bodziec, by jeszcze raz zweryfikować przeprowadzone postępowanie, jak również udzielone w jego skutek zamówienie oraz to, co zostało spełnione przez wykonawcę zamówienia jako świadczenia należne z umowy o zamówienie publiczne. Wnioski z tak przeprowadzonej i uzewnętrznionej analizy zamawiający mógłby wykorzystać w ramach planowania, przygotowywania i realizowania przyszłych zamówień. Konieczne jednak dla realizacji tychże zamierzeń jest jednoznaczne uregulowanie instytucji ogłoszenia – jego zakresu przedmiotowego, terminu jego zamieszczenia, jak i danych w nim wymaganych.   

0%

In English

Contract performance notice in classic procurement – selected issues

The article considers selected issues related to the contract performance notice in classic procurement, including: the contents of the contract performance notice, open-end contract, division of the subject-matter of the contract into parts, joint procurer. Reference is also made to the obligation to publish a contract performance notice from the point of view of liability for violating public finance discipline, as well as the structure and organisation of work within the contracting authority. As part of the considerations, an attempt is also made to verify the achievement of the objectives identified for the institution of contract performance notice.

Informacja o plikach cookies

W ramach Strony stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze Strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce internetowej w każdym czasie. Więcej szczegółów w "Polityce Prywatności".