Poprzedni artykuł w numerze
D o redakcji wpłynęły dwa pisma adresowane do Prezesa NRA w związku z odbytymi w Krakowie kolejnymi Dniami Kultury Adwokatury Polskiej – od prof. Jerzego Pomianowskiego z Małżonką oraz od prof. Teresy Grzybkowskiej z Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, których treść publikujemy.
[…]
Podziękowanie – to słowo zbyt nikłe, aby wyrazić to, co chcemy przekazać.
Od wielu już lat, zaszczycani zaproszeniami Krakowskiej Adwokatury na koncerty muzyczne, uczestniczymy w wyjątkowym nurcie Wysokiej Kultury, jaki wyróżnia czasami Kraków. Każde zaproszenie utwierdza nas w przekonaniu, że spotkamy w Klubie artystów najwyższej klasy. W niewielkiej, gościnnej sali Klubu Adwokackiego, noszącego imię niezapomnianej, wybitnej pani Mecenas Ruth Buczyńskiej, słuchaliśmy ostatnio (na tydzień przed Konkursem Chopinowskim) obu naszych uczestników konkursu Chopinowskiego Krzysztofa Książka i Szymona Nehringa, a wcześniej – znaną skrzypaczkę Kaję Danczowską, czy Elżbietę Towarnicką, Aleksandrę Kuls, Dorotę Imiełowską, Tomasza Tomaszewskiego – Pierwszego Koncertmistrza Opery Berlińskiej, Kwartetu DAFO i in.
Tym jednak, co skłoniło nas do napisania tego świadectwa, był koncert, jaki miał miejsce w przepięknym wnętrzu Sali Hołdu Pruskiego, należącej do Muzeum Narodowego w Krakowie. Stanowił on podziękowanie dla Muzeum, które od pięciu już lat, w Dniach Kultury Adwokatury Polskiej, otwiera swe podwoje dla adwokatów.
To wydarzenie artystyczne było poświęcone Profesorowi Zdzisławowi Żygulskiemu, o którym Pani Zofia Gołubiew, Dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie, mówi: „jest Wielkim Autorytetem – w epoce, w której autorytety coraz szybciej giną”.
Przed południem sala wypełniona była profesorami i znawcami Sztuki Malarskiej, uczestniczącymi w sympozjum naukowym.
A po południu zaproszona publiczność wysłuchała koncertu, podczas którego zaangażowanie słuchaczy nasilało się z każdą chwilą.
Dźwięki skrzypiec wyciszyły umysły i zaprosiły także postaci ze scen bitewnych rozgrywających się na ścianach Muzeum do skupienia. To grał niezwykle subtelnie prof. Robert Kabara. Potem coraz to piękniejszymi wykonaniami utworów zaczęła nas uwodzić Katarzyna Oleś-Blacha. Gdy pod koniec wykonała utwór Cacciniego Ave Maria, odczuliśmy chyba wszyscy prawdziwie religijny, głęboki nastrój tego niezwykłego dzieła, którym wszyscy słuchacze byli poruszeni.
Do tego wyjątkowego momentu prowadzili nas prof. Tadeusz Malak, wyrafinowany recytator Zaczarowanej dorożki Ildefonsa Gałczyńskiego (poematu, w którym wspomina się o Sukiennicach) i wyjątkowej klasy interpretator wierszy Zbigniewa Herberta, napisanych jakby i na ten czas krakowski, i na ten czas nastrojów całej Polski.
Nagłą i wysmakowaną artystycznie niespodzianką koncertu był brat Grzegorz Doniec OP, który w swoim białym habicie grał na klarnecie utwór Franciszka Schuberta Pastuszek na skale.
Wszystkim wykonawcom towarzyszyła wierna koncertom Rady Adwokackiej, niezawodna, przepięknie, z wyjątkowym taktem akompaniująca artystom Pani prof. Mariola Cieniawa.
Gdy schodzą się słuchacze różnych nastrojów kulturowych, politycznych, na ogół zmęczeni codziennością, trzeba nadzwyczajnej kultury i przygotowania, aby ich od razu wprowadzić w samo sedno sztuki. Taką wyjątkową osobą, która to potrafi, jest Mecenas Stanisław Kłys. Ma słuch absolutny nie tylko do dźwięków muzycznych, ale i do spraw społecznych i potrzeb duchowych współczesnego człowieka. Dowiódł tego wiele razy jako organizator licznych koncertów, tym razem prowadzeni jego słowami czuliśmy uspokajający rytm prawdziwej sztuki.
Naczelnej Radzie Adwokackiej i Okręgowej Radzie Adwokackiej w Krakowie składamy najszczersze podziękowania. W dzisiejszych czasach odchodzenia od wartości muzyki klasycznej i prawdziwej poezji wiele prestiżu nadają Adwokaturze tego typu przedsięwzięcia. Wizerunek Adwokatury nabiera przy tym nowego, bardzo potrzebnego naszemu państwu oblicza.
A jako pomysł na podarunki od Naczelnej Rady Adwokackiej na różne okazje i dla różnych osób proponujemy nagranie z jej inicjatywy na pyty CD Ave Maria w wykonaniu Pani Katarzyny Oleś-Blachy, i innych utworów, tak cudownie śpiewanych i granych przez artystów najwyższej miary, którzy biorą udział w koncertach organizowanych przez Adwokaturę, dla ludzi wrażliwych, dla których piękno i dobro stanowią wartości niezbywalne – calos cagathos.
Szczerze wdzięczni
Profesor Jerzy Pomianowski i Aleksandra Kurczab-Pomianowska
Kraków, grudzień 2015
[…]
Wczoraj, 6 grudnia, w Sukiennicach odbyła się jednodniowa konferencja poświęcona pamięci Profesora Zdzisława Żygulskiego jun. (18 sierpnia 1921–14 maja 2015), wielkiego uczonego, humanisty, historyka sztuki, którego badania, zwłaszcza w zakresie dawnej broni i malarstwa Leonarda da Vinci i Rembrandta, spotkały się z międzynarodowym uznaniem. Profesor przez 60 lat pracował w Muzeum Narodowym w Krakowie (Muzeum Czartoryskich), swoją pracą naukową przyczyniając się do międzynarodowej sławy tego muzeum. Jako inicjatorka przedsięwzięcia, podjętego przez Dyrektor Muzeum panią Zofię Gołubiew, chciałam na ręce Pana Prezesa przesłać słowa gorącego podziękowania za uświetniający uroczystość koncert, który odbył się w Sukiennicach bezpośrednio po obradach, a dedykowany był również Dyrektor Zofii Gołubiew, lojalnemu przyjacielowi Profesora i Adwokatury.
Ponad dwugodzinny koncert przygotowany został przez przyjaciela Profesora Żygulskiego, niestrudzonego propagatora i wielkiego pasjonata muzyki Mecenasa Stanisława Kłysa, który od lat stoi na straży zachowania wizerunku adwokatury jako grupy społecznej pielęgnującej tradycyjnie najwyższe wartości kulturalne.
Doskonali wykonawcy – prof. Robert Kabara grający na skrzypcach, fenomenalna sopranistka Katarzyna Oleś-Blacha, którą na pewno usłyszymy niebawem w La Scali i Metropolitan Opera, niezawodna pianistka Mariola Cieniawa oraz brat Grzegorz Dońca OP, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w zakresie klarnetu, wykonali utwory Mieczysława Karłowicza, Henryka Wieniawskiego, W. A. Mozarta, Franciszka Schuberta, G. Verdiego, Montiego, na bis Ave Maria Cacciniego. Wiersze Ildefonsa Gałczyńskiego i Zbigniewa Herberta przejmująco interpretował niezastąpiony prof. Tadeusz Malak.
Koncert, w najpiękniejszej polskiej sali muzealnej, zwanej dawniej Salą Hołdu Pruskiego, obecnie Salą Siemiradzkiego, w otoczeniu najważniejszych obrazów w dziejach polskiego malarstwa, trwał bez przerwy ponad dwie godziny przy rosnącym aplauzie publiczności, która wielokrotnie nagradzała wykonawców oklaskami na stojąco. Koncert zgromadził elitę krakowskiej adwokatury oraz inteligencji.
Szanowny Panie Prezesie, w imieniu własnym i polskiej historii sztuki dziękuję za stworzenie możliwości uczczenia wielkiego człowieka i uczonego, jakim był Profesor Zdzisław Żygulski, muzyką w tak doskonałym przewodnictwie i wykonaniu.
Jednocześnie chciałam wyrazić swoje i kolegów historyków sztuki przekonanie, iż koncert ten dowodzi stale żywej tradycji kulturalnych zasług polskiej adwokatury. To właśnie w Krakowie od pięciu lat organizowane są Dni Kultury Adwokatury Polskiej. To krakowska adwokatura jest spadkobierczynią szlachetnej tradycji i obecnie stanowi wzór postępowania i najlepiej pojętej symbiozy między adwokaturą i sztuką. Mecenas Stanisław Kłys swoją działalnością artystyczną wskazuje stale nowe perspektywy tej symbiozy, czego kolejnym dowodem był koncert w Sukiennicach otwierający nowe duchowo-artystyczne możliwości. Należy tu dodać, że historycy sztuki są pełni uznania i podziwu dla działalności krakowskiej Adwokatury w zakresie sztuki wysokiej. Dowodem możliwości, jakie niesie wspólne działanie, był ten niezwykły i niezapomniany dla uczestników Koncert w Sukiennicach. Ta symbioza między adwokaturą a Muzeum Narodowym i historykami sztuki przynosi adwokaturze pożytek, gdyż buduje jej wizerunek jako struktury, dla której kultura i sztuka stanowi sama w sobie wartość, a którą adwokatura powinna zawsze chronić dla zachowania naszej narodowej tożsamości.
Z wyrazami szacunku
prof. dr hab. Teresa Grzybkowska
Członek Rady Naukowej Muzeum Narodowego w Krakowie